PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Friday, March 30, 2012

Sudah 2 tahun R:16N berpisah


Bertemu semula,

Tapi kali ini tidaklah ingin nak bercoret panjang. Cuma sekadar mengimbau kembali saat saya bersama mereka. Mungkin ini lebih untuk diri sendiri. Tapi kalau anda ingin turut serta tidak mengapalah.

Aku mula mengimbau semula,

Sekarang
Sudah 2 tahun saya tidak bersama mereka. 
Semuanya berpecah mengikut halatuju tersendiri. 
Ada ke sana, ada pula situ. 
Ada yang masih berada dalam negeri dan ada pula yang sudah terbang jauh pergi. 
Ada yang masih berpijak di bumi, dan ada yang sudah berangkat pergi..
menuju ke hadrat Ilahi. 
Semuanya Dialah yang mengatur.

Semua ditemu bersama di suatu tempat.
Dimana dibina mereka yang dulunya ingin melihat masa hadapan.
Mereka membina dengan keringat.
Mereka berkorban masa dan wang ringgit.
Tidak lain hanya untuk kami.
Untuk bersama membangun negeri.
Demi redha Allah yang dicari.

Disana kami disuburkan dengan tarbiyah.
Membesar kami dengan tarbiyah.
Menjaga kami dengan tarbiyah.
Disuap kami dengan tarbiyah.
Namun, kami tetap berasa terkongkong, jemu dan pasrah.
Kerana masih belum mengerti betapa bernilai isi tarbiyah itu.
Dan kini di luar, teringat semula saat-saat itu semua.
Dengan menjadikannya sebagai bekalan mengharungi dunia.
Itulah lubuk tarbiyah kami.

Sekarang,
Semuanya sudah berenggang tubuh.
Berjauhan mata.
Bagai bulan dan bumi.
Masing-masing masih berkelihatan tetapi tidak bersama disisi.
Sehingga sampai satu masa yang diizin Ilahi.
Waktu yang masih belum diketaui.
Sebagai rahsia pengikat Ukhuwah menuju Ukhrawi.
Namun disitu, satu ikatan telah terbina.
Penyebab kami tetap bersama.
Walau dimana kami berada.
^^


Thursday, March 29, 2012

PANDANGAN berkaitan Lagu, Song dan Nasyid


Bertemu kembali..

Alhamdulillah, seperti biasa kita merasai kesyukuran pada-Nya dengan sepenuh jiwa dan raga. Apa tidaknya, dengan izin Dialah kita dapat menghirup udara nyawa sebagai punca kita mendapat oksigen untuk meneruskan kehidupan di muka bumi-Nya, bukan?

Teringat saya, ada satu pepatah berbunyi, "sibukkanlah diri kamu dengan kebaikan, jika tidak kemungkaran/kemaksiatan akan menyibukkan kamu". Jadi, sama-samalah kita mengatur dan menyusun hari kita dengan manfaatkan masa yang ada.

InsyaAllah, kali ini saya cuba untuk berkongsi berkenaan dengan hukum, pandangan ulamak tersohor berkaitan dengan muzik. Ya. Saya sebenarnya suka mengkaji berkaitan pandangan dari ulamak berkaitan fiqh kotemporari. Tambah-tambah berkaitan dengan sesuatu yang tidak dapat asing daripada kehidupan manusia sekarang. Jadi, saya cuba untuk berkongsi dengan anda. (ayat macam poyo lah pulak kan? maaf, tak berniat..)

PENDAHULUAN

"Wow, sedap giler lagu tu. Dengan gitar dia petik menusuk kalbu aku.."

"Gitar? Weh, ulamak kata x boleh main alat muzik yang bertali.. Gitar kan bertali?"

"Ye la, tu aku tahu. Ayat kau macam tak pernah dengar lagu yang guna tali. Kau tak yah bohong lah.. Sekarang zaman lain doh.. Lagu banyak yang ada alat muzik macam tu.."

"Aku bukan apa. sekadar nak bagitau kat kau.. Lebih baik kau dengar nasyid, lagi baik.."

"Eh, kau ni syadid sangat la.."

Ok. Sekarang cuba kita lihat sedikit potongan daripada perbualan di atas. Apa yang kita mungkin dapat?

"realiti sekarang.."

"alat muzik bertali haram.."

"orang kedua tu syadid.."

Ya. Itu semua antara isi yang ada dalam teks dialog pendek tu, bukan? Tapi pernah tak kita terfikir untuk mendalami isu-isu sebegini? Pernah tak kita mencari maklumat untuk mencari jawapan isu-isu khilaf seperti ini? Mungkin ada yang pernah tapi seolah-olah tergantung dipertengahan. Jom sama-sama kita cuba dalaminya.
PENCERAHAN

Pertama: Istilah

Sebenarnya, masyarakat sekarang termasuk kita masing-masing masih kabur tentang penggunaan istilah. Apa yang dimaksudkan istilah di sini adalah lagu, song dan nasyid. Yang menjadi ketaranya adalah antara lagu dan nasyid (sebab song termasuk dalam lagu). Pandangan mereka adalah

"nasyid ni bukan lagu tapi sebuah lagu yang berkonsepkan ketuhanan dan tidak melalaikan.."

"sekarang, nasyid pun cinta-cinta saja. nasyid pun dah tak ada dengan lagu.. nak kata lalai, serupa saja"

Itu bukan antar responnya. Nampak tidak disitu. Dari segi konsep pun kabur lagi. Kata nasyid bukan lagu tapi masa penerangan "tapi sebuah lagu.. bla.. bla..bla..". Pelik, bukan? Itu lah realitinya. Tapi lagi pelik kalau ada yang berkata,

"lepas ni, setiap pagi masa row-call kita nyanyi lagu asma' ul-husna"

"lagu asma' ul-husna? ada ka? nasyid ada la.." (sambil pening-pening lalat)

"mm.." (senyum sambil geleng sikit kepala.. tanda sudah terkena)

Mereka juga menganggap nasyid ni untuk yang agak-agak islamik. tapi lagu adalah sebaliknya. Kejap, ANDA sebenarnya salah konsep!

Hakikat sebenar adalah ketiga-tiga istilah itu sama sahaja. Tiada bezanya dari segi isi maksudnya. Yang bezanya adalah lagu itu perkataan dalam bahasa melayu, song perkataan inggeris, dan nasyid perkataan arab. Itu lah bezanya.

Kedua: 3 Pandangan mengikut Islam

Ini adalah berdasarkan antara bahan bacaan saya. Maaf jika anda ada pandangan lain. Sekadar kongsi ilmu. Saya cuba petik daripada tulisan Ustaz Ridhwan Hj Hashim (bekas umam Masjid Subang Jaya, selangor).

Berdasarkan penilitiannya, terdapat 3 pendapat ulamak berkaitan dengannya.

1. Yang mengharamkan semua jenis dan bentuk alat muzik kecuali al dufuf (kompang atau rebana yang dipukul ketika majlis pernikahan) kerana terdapat hadis yang sahih mengenai keharusannya. Namun ia tidak harus memukulnya selain daripada majlis pernikahan menurut pendapat yang masyhur. Tetapi lawan pendapat yang masyhur adalah harus memukul alat rebana atau kompang dalam semua upacara majlis kegembiraan umat Islam.

2. Yang mengharuskan semua jenis dan bentuk alat-alat muzik. Mereka berpendapat bahawa yang haram itu bukalah zat atau ain alat muzik itu sendiri tetapi faktor-faktor luar yang mengiringinya itu yang menentukan sama ada ia menjadi haram atau sebaliknya.

3.  Yang mengaharamkan beberapa jenis alat muzik - iaitu al Mizmar (seruling atau semua alat yang ditiup seperti serunai dan seumpamanya), al Awtar (alat muzik bertali) dan Thoblu al Kubah (gendang kecil yang ramping di tengah) – dan mengharuskan selain daripadanya.

Ketiga: Hujah bagi 3 pandangan tersebut

Pandangan 1: Haram semua jenis

Berpegang pada dalil berikut:
  1. Diriwayatkan oleh Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda yang bermaksud:

    Bahawa Allah ‘Azza wa Jalla telah membangkitkan Aku menjadi Nabi dengan membawa hidayat dan rahmat kepada orang-orang mukminin dan Allah telah memerintahkan Aku supaya menghapuskan alat ma’azif (alat bunyi-bunyian), alat-alat mazamir (seperti seruling) dan alat-alat awtar (alat-alat muzik bertali), salib dan perkara-perkara jahiliah ………..( hingga ke akhir hadis ).
    ( Riwayat Abu Daud al Thoyalisi )

    Hadis ini diriwayatkan oleh al Imam Abu Daud al Thoyalisi dan lafaz hadis ini dari riwayatnya dan juga diriwayatkan oleh al Imam Ahmad bin Hanbal. Ahmad bin Mani’Al Harits Ibnu Abu Usamah pula meriwayatkan dengan lafaz yang bermaksud:

    Bahawa Allah Azza wa Jalla telah membangkitkan Aku (menjadi Nabi) dengan membawa rahmat dan hidayat kepada sekelian alam dan Allah memerintahkan Aku supaya menghapuskan mazamir, ma’azif, arak dan berhala-berhala yang disembah pada zaman jahiliah ……..( hingga ke akhir hadis ).

    Hadis Abu Umamah ini terdapat pada rawinya Ali bin Yazid al Ilhani dan dia adalah lemah keadaannya, tetapi oleh kerana ia disokong oleh sumber yang lain seperti hadis Ibnu Mas’ud dan lain-lain sahabat maka hadis ini menjadi kuat. Antara hadis yang menyokong hadis itu juga ialah hadis riwayat Ibnu ‘Abbas r.a. yang telah berkata:
    الكوبة حرام والدن حرام والمعازف حرام والمزامير حرام
    Maksudnya: Kubah itu haram, dannu itu haram, ma’azif itu haram dan alat muzik jenis bertiup itu haram.

    Hadis ini diriwayat oleh al Imam Musaddad dan al Imam al Baihaqi dalam al Sunan al Kubra secara mauquf dan diriwayatkan oleh al Bazzar secara marfu’.

  2. Dari Ibnu ‘Abbas r.a. bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang bermaksud: Aku diperintahkan untuk merobohkan alat gendang dan alat hiburan yang ditiup.
    Dikeluarkan oleh al Dailami

     
  3.  Daripada Ibnu ‘Abbas r.a. bahawa Nabi sollallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda yang bermaksud: Apabila tiba hari kiamat, Allah Azza wa Jalla berfirman: Mana mereka yang menjauhkan pendengaran dan pemandangan mereka daripada alat-alat permainan syaitan? Asingkan mereka…..(hingga ke akhir hadis)
    Dikeluarkan oleh al Dailami

    Berkata al Imam Ibnu Hajar, hadis ini jelas menunjukkan pengharaman alat-alat hiburan yang mendatangkan sukaria dan gembira yang membawa kepada kelalaian.
  4. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda yang berkmasud: Satu kumpulan daripada umatKu pada akhir zaman, ditukarkan mereka menjadi monyet-monyet dan babi-babi. Sahabat bertanya: Ya Rasulullah, adakah mereka orang-orang Islam ? Sabda Baginda: Ya, mereka mengucap dua kalimah syahadah iaitu mengaku bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa Aku adalah pesuruh Allah dan mereka mengerjakan puasa. Para sahabat bertanya: Mengapa mereka menjadi begitu, ya Rasulullah? Sabda Baginda: Mereka bermain dan berhibur dengan alat-alat bunyian dan penyanyi-penyanyi wanita dan dengan rebana serta mereka minum berbagai jenis arak dan mereka bermalam dengan minuman mereka dan hiburan riuh rendah mereka, maka pada pagi hari mereka telah ditukarkan rupa menjadi monyet dan babi.

    Hadis ini diriwayatkan oleh al Imam al Musaddad dan Ibnu Hibban dengan lafaznya yang bermaksud: Telah bersabda Rasulullah sollallahu ‘alaihi wasallam: Tidak berlaku hari kiamat sehingga ada satu kumpulan……..(hingga ke akhir hadis sebagaimana riwayat di atas ).

  5. Sabda Rasulullah Sollallahu ‘alaihi Wasallam yang bermaksud: Akan berlaku pada umatKu oleh beberapa kumpulan atau kaum menghalalkan zina, sutera (dipakai oleh kaum lelaki), arak dan ma’azif (alat-alat bunyi-bunyian).
    (Hadis Riwayat al Bukhari dan Abu Daud)
Antara ulamak yang menyokong pandangan ini:
  1. Dalam kitab al Muhazzab oleh al Imam Abu Ishak al Syirazi ada menjelaskan bahawa bermain alat-alat muzik itu haram sekalipun tidak diiringi dengan lagu. Kata al Syirazi:
    ويحرم إستعمال الألات التى تطرب من غير غناء كالعود والطنبور والمعزفة والطبل والمزمار
    Ertinya: Dan diharamkan menggunakan alat-alat (muzik) yang dibunyikan tanpa ada lagu seperti gitar, thunbur, ma’zifah, thabl (gendang) dan mizmar.
     
  2.  Al Imam al Nawawi mengatakan dalam kitabnya al Minhaj dalam Kitab al Syahadat:
    ويكره الغناء بلا آلة وسماعه ويحرم استعمال آلة من شعار الشربة كطنبور وعود وصنج
    ومزمار عراقي واستماعها
    Ertinya: Makruh menyanyi dengan tidak disertai alat (muzik) dan mendengarnya. Dan adalah haram menggunakan alat (muzik) yang menjadi syiar peminum-peminum (arak) seperti thunbur, gitar, shanj dan mizmar ‘iraqi dan haram mendengarnya.
  3. Pandangan yang sama juga dikemukakan oleh beberapa ulamak besar yang lain seperti al Syeikh Ibnu Hajar dalam kitabnya al Zawajir dan juga al Imam al Ramli al Syafi’e sebagaimana tercatat dalam kitab Nihayah al Muhtaj ila Syarh al Minhaj (8/296), yang menggambarkan inilah pandangan umum dan masyhur dalam mazhab syafi’e.

    Ulama-ulama dalam mazhab syafi’e bukanlah satu-satunya mazhab yang mengharamkan hampir kesemua alat-alat muzik, bahkan didapati mazhab-mazhab yang lain seperti Hanafi dan Hanbali juga berpandangan sedemikian.
Demikianlah pandangan beberapa orang ulamak besar dalam mazhab syafi’e mengenai hukum menggunakan muzik dan mendengarnya.

Pandangan 2: Harus semua jenis

Berpegang pada hujah seperti berikut:
  1. Al Syeikh Mahmud Syaltut telah menjelaskan dalam fatwanya Al Fatawa Dirasah li Musykilat al Muslim al Mu’asir fi Hayatihi al Yaumiyyah wa al ‘Ammah di mana katanya:

    “ Mendengar alat-alat bunyian yang ada irama dan suara yang merdu tiada boleh dihukumkan haram sebagai ia suara alat atau suara manusia atau suara binatang. Hanya haram itu apabila digunakan pada perkara haram atau digunakan untuk tujuan haram atau ia melalaikan daripada perkara yang wajib pada syara’ ”.

  2. Dr. Ahmad al Syarbashi juga menghimpunkan segala fatwa ulamak dalam kitabnya Yas’alunaka ‘an al Din wa al Hayah dalam perkara mendengar muzik dan nyanyian. Daripada perbincangannya itu dapat disimpulkan bahawa beliau berpendapat, fatwa al ‘Allamah al Syeikh Mahmud Syaltut itu adalah pendapat pertengahan yang adil di antara ulamak yang mengharamkan dan ulamak yang mengharuskan dalam perkara muzik dan nyanyian itu.

  3. Al ‘Allamah al Syeikh Abdul Ghani al Nabulsi menegaskan dalam kitabnya Idhoh al Dilalat fi Sama’i al Alat -(Menjelaskan dalil-dalil dalam masalah yang berkait dengan hukum mendengar alat-alat muzik) - bahawa hukum haram segala bentuk alat muzik yang disebutkan di dalam hadis bukanlah disebabkan alat-alat muzik itu sendiri atau suara dan bunyian yang terhasil daripadanya. Kalaulah dihukumkan dengan sebab yang demikian, maka sudah tentulah bunyi-bunyian yang merdu seperti suara burung akan termasuk dalam hukum haram. Sedangkan ulamak telah bersepakat bahawa suara kicauan burung dan seumpamanya itu tidaklah dihukum haram. Bahkan menggunakan dan mendengar alat-alat muzik dihukum haram adalah disebabkan faktor-faktor luar yang haram yang beserta dengannya dan juga yang membawa kepada “ al Lahwu ” (perkara-perkara yang dengannya menyebabkan manusia lalai daripada melakukan ketaatan dan menunaikan kewajipan kepada Allah serta membawanya kepada melakukan perkara-perkara yang haram dan dilarang oleh syariat).

  4. Di antara ulamak mutakhir di zaman kita ini yang sependapat dengan golongan ulamak yang kedua ini ialah al Syeikh Dr. Yusuf al Qardhowi sebagaimana dijelaskan dan dihuraikan dengan panjang lebar dalam kitabnya Malamih al Mujtama’ al Muslim Allazi Nansyuduhu - ( Ciri-ciri unggul masyarakat Islam yang kita idamkan) - dan juga al Halal wa al Haram fi al Islam - ( Halal dan haram dalam Islam ). Dalam huraian tersebut beliau telah menolak hujjah-hujjah yang dikemukakan oleh golongan yang mengharamkan alat-alat muzik dengan menyatakan bahawa hadis-hadis yang diriwayatkan mengenai alat-alat muzik adalah dipertikaikan akan kesahihannya.

  5. Bekas Syeikh al Azhar Fadhilah al Imam al Akbar al Syeikh Ja-du al Haq Ali Ja-du al Haq (telah meninggal dunia pada pertengahan 90 an) juga bersependapat dengan pendapat yang mengharuskan alat-alat muzik sebagaimana yang dapat dilihat dalam kitab himpunan fatwa-fatwanya mengenai persoalan-persoalan semasa yang bernama Buhuth wa Fatawa Islamiyyah fi Qodhoya Mu’asirah, juzuk ke v. Katanya, “ sebagai mengambil sikap jalan tengah antara pendapat-pendapat ulamak tersebut, maka kami lebih cenderung untuk berkata bahawa mendengar alat-alat muzik walau apa pun jenis dan bentuknya, menghadiri majlis-majlisnya dan mempelajarinya adalah termasuk dalam perkara-perkara yang diharuskan. Dengan syarat ia tidak mendorong kepada membangkitkan nafsu syahwat, perlakuan-perlakuan tidak senonoh dan tidak disertai dengan arak, tarian-tarian, perkara-perkara yang buruk dan fasik atau digunakan untuk perkara-perkara haram atau ia digunakan sebagai wasilah atau alat yang membawa kepada berlakunya perkara haram dan mungkar atau ianya boleh melalaikan daripada menunaikan tanggungjawab dan kewajipan".
Pandangan 3: Mengharuskan beberapa alat muzik

Ini adalah pandangan di sisi Imam Al-Ghazali kerana alat muzik bertali dan seruling menjadi lambang kepada peminum arak dan khunsa. Hujahnya adalah dengan berkata bahawa syarak tidak mengharamkan alat-alat tersebut kerana kelazatannya. Jikalau ia hanya kerana kelazatannya maka perkara-perkara lazat yang lain turut dilarang. Ia dilarang atas dasar turutan (ittiba’). Apabila arak diharamkan, maka semua amalan peminum arak turut diharamkan bersama iaitu alat muzik bertali dan seruling.
  1. Ia boleh mengakibatkan seseorang itu meminum arak, kerana kelazatan yang ada padanya hanya akan sempurna dengan arak.

  2. Alat ini menyebabkan orang-orang yang baru meninggalkan arak mengingati kembali majlis-majlis hiburan yang dihidangkan dengan arak. Ini kerana majlis hiburan tersebut kebiasaannya diserikan dengan alat-alat muzik tersebut. Dengan itu apabila dia bermain dengan muzik tersebut, maka ia akan membawa kepada ingatan terhadap majlis itu. Ingatan akan mendorong kepada kerinduan. Dengan itu alat muzik tersebut menjadi penyebab seseorang yang telah meninggalkan amalan meminum arak kembali melakukannya.

  3. Terdapat ijma’ ulamak mengenainya, kerana ia telah menjadi amalan orang-orang fasik. Oleh itu ia dilarang kerana menyerupai mereka. Ini kerana sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka ia termasuk di kalangan kaum tersebut.

PANDANGAN SAYA

Bagi pendapat saya, saya lebih cenderung untuk memilih pendapat kedua yang mengharuskan semua jenis. Ini kerana 
  1. Ulamak-ulamak yang menyokong hujah ini adalah berijtihad berdasarkan ilmu syara'  dan peredaran semasa.

  2. Ijtihad mereka adalah memilih tahap pertengahan. Tidaklah begitu syadid dan tidak pula terlalu longgar. Tetapi, masih berlandaskan syara' yang utama.

  3. Asalkan niat dan tujuan adalah utama. Jangan sampai ke peringkat lagho (lalai) dan haram. Pengharaman itu adalah berpunca daripada tujuannya bukan alat muzik itu. Tidak kiralah ia muzik baik nadanya, bentuknya, liriknya dan alat yang digunakannya.

  4. Perlu ingat asal hukum muzik adalah harus sahaja. Bukannya wajib. Jadi, perlu bijak menguruskan dan bataskannya.

  5. Kata Zizan (Raja lawak) dan Ustaz Azhar Idrus, "jangan sampai jadi najis"
Begitulah perbincangan kita pada kali ini. Terbukti betapa Islam itu satu agama yang mudah dan tidak membebankan ummatnya. Cuma Islam meletakkan garis pandua agar tidak terhuban jatuh di persimpangan.

Wallahu a'lam..

rujukan:
  1. http://mindasuper.com/v2/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=37
  2. http://halaqah.net/v10/index.php?topic=4909.0

Tuesday, March 27, 2012

FB dan KITA

Bertemu kembali.

Alhamdulillah kerana diberi lagi kelapangan waktu untuk mengisi dengan perkara yang insyaAllah manfaat. InsyaAllah, kali ini saya akan satu topik yang tidak cukup asing lagi bagi kita. Facebook a.k.a FB. Ya. Itulah perbincangan kita pada kali ini.

(maaf kali ini semuanya biru putihnya banyak, jangan salah faham ya)

FB

FB adalah singkatan bagi Facebook. Satu perkataan yang mudah disebut, diketahui, diguna dan didiari dengannya. Andai ditanya kepada kanak-kanak kecil pasti dia akan mengetahui perihalnya serba sedikit. Apatah lagi apabila ditanya dengan remaja dan mahasiswa. Terang-terang tahu akan perkara ini. Itulah betapa besarnya pengaruh facebook kepada kita.


Mungkin ramai yang cekap menggunakannya tapi tidak tahu sejarah ringkasnya. Dan tidak bermaksud untuk berkata anda tidak tahu. Jika direnung sudah 8 tahun facebook ini bertapak di dunia it ini. Pada mulanya diasaskan oleh Mark Zulkerberg dan beberapa kawanya untuk tujuan sosial dan perhubungan di alam maya dan kini makin digunapakai oleh hampir setiap orang tanpa mengira latar belakangnya apa dan siapa. Hatta dari pemimpin hingga ke orang bawahan ada akaun facebook ini. Kuasanya telah memakan beberapa laman sosial yang lain seperti friendster, tagged, skype, twitter dan lain-lain. Itulah kuasa pengaruh facebook.

FB dan Pencerah


Memandangkan kita turut terlibat dalam rangkaian sedemikian, jadi ia berkait dengan soal 'kita'. Tapi, timbul pula satu persoalan.

Pertama: Persoalan

"Eh, kau buat facebook ka? Tak boleh doh.. Ko bukan tak tau, orang Israil dalangnya. Cuba kau tengok siap pembuatnya?"

"Bahaya tau hang dok bubuh gambar la.. Tulis-tulis kata la.. Nanti depa (orang israil) boleh tau"
Maklumlah. mulut orang namanya, bukan? jadi, dah mulut orang, payah la nak tutup. Pandangan pula bukan sama kesemuanya.

Itu kata mereka. Dan kata saya, tidak salah untuk kita buka akaun facebook. Eh, apa ni? Ya. Tiada salahnya. Sebabnya...

Jika kita fikir logik..

1. Kalau nak cari produk yang orang Islam sendiri buat macam facebook ni (yang banyak kelebihan dan semudah ini) manakah hendak cari?

2. Kalau nak kata bahaya, kenapa tokoh-tokoh besar juga menggunakannya? Mengapakah wujudnya akaun dan page PM, tok guru itu dan ini, ahli politik itu dan ini, dan sebagainya? Bukankah ia boleh mengancam gerak kerja mereka andai anda kata bahaya?

3. Apakah saluran maklumat yang lebih mudah, baik dan cepat berbanding facebook?

Mungkin cukup sudah untuk persoalan. Sudah macam pembela Mark Zulkeberg pula. Maaf bukan ke situ niat saya.

Kedua: Pandangan dan fikiran



Andai kita masih berfikiran tidak relevan menggunakan facebook, maka anda adalah satu pandangan yang cetek. Bukan niat untuk mengherdik atau mengata, tapi ia satu pandangan dari saya. Kenapa?

1. Isu kebangkitan di Mesir, dan tanah arab yang lain. Apa puncanya? Bukankah dari pemuda dan perubahan? Mereka telah menggunakan facebook sebagai salah satu alternatif untuk sebarkan kebenaran dan maklumat yang betul kepada masyarakat. Natijahnya, masyarakat makin sedar akan propaganda, tipu muslihat dan lain-lainnya.

2. Isu Syria. Masih segar dan baru. Andai anda kata facebook satu cara yang tidak boleh diterima maklumat darinya, kenapakah Dr. Yusuf Qardhawi membangkit isu ini dengan berkata, "sekarang zaman semua maklumat dah sampai kepada masyarakat, adanya facebook... mereka dah mula nampak kesembunyian yang selama ini tersembunyi"(lebih kurang beegitu maksudnya)

3. Ramai sahaja orang-orang hebat di dunia Islam ini menggunakan facebook sebagai kaedah mendekati masyarakat. Lihatlah Harun Yahya, penulis yang masyhur lagi segan turut ada satu ruang berkaitan dengannya.

4. Banyak sahaja akhbar-akhbar yang menjadikan facebook sebagai alternatif kepada pembaca akhbar. Sinar Harian, Berita Harian, HarakahDaily, dan banyak lagi. Mereka turut menggunakan sistem ini.

Hasilnya, masyarakat sudah mula pandai memilih dan mengetahui apa itu kebenaran dan apa itu kebatilan.

Ketiga: Bahaya Facebook

Usah diingat kesemua yang ada di facebook adalah baik kesemuanya. Ada sahaja yang kesan buruk di sebaliknya. Antaranya:

1. Sarang maksiat. Di sinilah mudah didapati dosa-dosa yang terselindung dibuka tanpa batas. Soal aurat, soal carut -marut dan maki-hamun, soal fitnah dan gosip, soal gambar-gambar dan video-video negatif usahlah dibicarakan. Begitu mudah untuk kita dapati padanya.

2. Penyebar maksiat. Dengannyalah boleh menjadi pemula kepada terjerumusnya masyarakat ke arah negatif, maksiat dan tidak bermoral. Di sini juga boleh mengakibat institusi kekeluarga hancur punah, mainan sihir dan sebgainya.

FB dan KITA

Dalam mengertikan  hakikat realiti sesama, pada kebanyakkan orang, facebook kini telah menjadi satu tempat luahan rasa, luahan hati dan luahan pengalaman. Mudah kata, saya simpulkan facebook kini adalah "separuh diari hidup kita". Di situlah kita dapat kenal siapakah dirinya.

Seterusnya, sebagai orang Islam pula, yang faham apa itu hakikat kebenaran, hakikat cahaya iman, dan hakikat Islam itu kehidupan sepatutnya..

1. Menjadikan ia peluang untuk kita saling beriteraksi dan komunikasi ke arah kebaikan.
2. Menjadikan medium dan ruang saling memperingati sesama saudara kita dan masyaarakat sekeliling.
3. Menjadikan alternatif untuk kita suburkan Dakwah dan Tarbiyah dalam dada masyarakat.


4. Menjadikan tempat kita mendapat sumber-sumber maklumat yang perlu dikaji terlebih dahulu.
5. Menjadikan tempat kita  berkongsi ilmu pengetahuan.
6. Menjadikan satu cara untuk kita bersatu padu sesama kita.
7. Menjadi satu tempat kita amar makruf, nahi mungkar ^^



PENUTUP

Akhir kata dari saya, orang yang pandai dan bijak menguruskannya dapat membuahkan perkara-perkara yang faedah lagi bermanfaat. Dan dengannya juga dapat dijadikan saham kita di akhirat kelak. Baik pelaburan kita sekarang, maka untunglah saham kita di sana.


Wallahu a'lam..
Hidup dan masa perlu diisi, jikalau tidak ia akan terisi ^^

Monday, March 26, 2012

Mudah Ingat MATI tapi sukar bersedia untuknya

Mati. Satu lumrah dalam kehidupan manusia. Hendak atau tidak pasti merasainya.

Sekarang. Mudah sekali mendengar soal mati. Pergi ke mana-mana pun ada saja yang menyebut tentangnya. Di sanalah, di sinilah, dan sebagainya. Tidak terlepas juga media massa yang bergiat aktif mencari berita dan maklumat semasa. Kebanyakkannya semuanya adalah berkaitan dengan mati.

Cuma berbezanya adalah keadaan dan jenis mati seseorang itu. Ada yang mati ditikam, dirogol, dibakar, dibunuh kejam, dibuang, ditimpa pokok dan banyak lagi. Itulah realitinya.

Hah. Baru semalam pekan Kangar, Perlis ditimpa sedikit bencana - ribut. Walaupun tidaklah begitu kuat tapi sudah cukup sebagai peringatan dari Allah kepada mereka yang berfikir. Tanpa diduga, dalam beberapa jam dah beberapa dahan pokok sudah tumbang. Atap-atap zink pun dah mula tanggal dari tempatnya. Itulah kuasa Tuhan. Wallahu a'lam ada yang mati atau tidak. Tetapi, apa yang ingin diberitahu boleh sahaja Allah ingin ambil nyawa seseorang dengan assabab itu.

DEKAT KITA PUN SUDAH ADA TANDA

Dalam diari hidup saya pun ada beberapa masa yang cukup saya ingat sebagai peringatan mengingati mati ini. Dengan pengalaman motosikal ada. Kereta pun ada. Belum kira yang berlaku kepada orang sekeliling saya lagi. MasyaAllah, semua itu mengingatkan saya akan kematian. Kesannya, apabila menunggang moto atau bonceng moto, ingat sahaja akan kematian boleh menjelma pada bila-bila masa. Begitu juga dengan memandu kereta atau berada di dalam kereta.

Itulah tanda-tanda yang dekat bagi kita sebagai peringatan. Hanya sekadar sedar atau tidak sahaja masalahnya. Manusia katakan.

PERSOALAN


Mengapa walau saban hari ada saja peringatan berkaitan mati namun diri tetap sama? Dengar dan sebut pasal kematian pun dah kita tahu ia akan tetap bertandang. Sampai secara tak langsung adakala mulut berbunyi sebgeni, "setiap hari, bunuh.. bunuh.. dan bunuh..". Dan bukankah bunuh salah satu daripada kematian. Erm.. Renung-renungkanlah. Ya. Mudah disebut namun sukar dinyatakan.

Itulah persoalan yang patut ditanya. Walaupun banyak peringatan yang menjelma hatta seribu pun pasti tidak akan membawa perubahan terhadap seseorang andai dia tidak benar-benar mengimani Allah dan Hari Kebangkitan. Dan itulah puncanya terhadap permasalah ini.


Usah dinilai dengan orang lain. Memadai dengan kita tujukan kepada diri kita sendiri yang sering terlupa. Cuba kit fikir-fikir, beberapa kerap kita mempersiapkan untuk menghadapinya. Namun, kebanyakkan masa seharian kita dihabiskan begitu saja, bukan?

Bagai tiada yang bakal bertandang menjemput. Bagai kita hidup beribu-ribu tahun lamanya tanpa akhir. Bagai dunia hanya sekadar satu dunia yang hanya ia saja ada. Hakikat oh hakikat.

RESPON KITA

Sudah tahu apakah itu mati, ayuhlah kita semaikan bekalan selepasnya. Hidup kita bukanlah terlalu panjang jika nak dibandingkan dengan umat terdahulu. Umur 60-70 dah Allah panggil pulang. Kalau sampai umur 80-100 tahun tu, rezeki namanya. Extra point untuk kita sebagai hamba-Nya. Tapi, usah dilupa, umur muda pun dah banyak yang Allah panggil pulang sehinggakan ada saja baru lepas nampak dunia itu apa sudah dipanggil pulang. Itu belum lagi yang umurnya lingkungan remaja dan pemuda.

Kuasa Tuhan siapalah tahu. Hanya Dia yang mengetahui segala-galanya. Respon kita hanya bersiap bertempur dengannya. Andai baik amalan kita, baiklah bekalan untuk dibawa bersama. Jika buruk amalan kita, buruklah bekalan untuk dibawa bersama.

PENUTUP

Manusia tidak terlepas daripada membuat kesilapan, bukan? Tapi, pintu taubat Allah juga tidak pernah tertutup, bukan? Jadi, ayuh kita padamkan dalam minda kita tiada harapan lagi untuk diri. Yakinlah Allah sediakan banyak lagi jalan untuk kita kembali kepadanya. Gagal pintu ni, berusahalah cari pintu yang lain untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Menerima Taubat.

Yang penting usaha. Berusahalah dengan sebaik mungkin. InsyaAllah ada jalannya.

Wallahu a'lam..
Hidup dan masa perlu diisi, jikalau tidak ia akan terisi ^^

Sunday, March 25, 2012

Seminggu di PERLIS

Umpama yang aku nisbahkan 

Mulut orang kata,

"Ni nak buat blog ke tak?"

"Macam hangat-hangat tahi ayam je blog ni"

"Awal-awal semangat, dah lama emm.."

Mungkin ada yang berkata begitu, bukan? Tetapi bagi saya, saya akan kata begini.

"Alamak! Lamanya tak update laman ni. Ish.. ish.. ish.. ", hati berbicara sambil menggeleng kepala.

"Ni bukan untuk nak publish untuk ramai-ramai.. sekadar mengingatkan diri ja. Kalau ada yang singgah, moga dapat manfaat bersamalah"

"Hang ni, kut bagi semangat. Apa la hang ni.."

"Tak sempatlah nak update.. entah la sebab apa.."

Emm, itulah hakikat dan realitinya. Nak ikut kata orang susah juga. Nak ikut kata diri pun juga susah. Sebabnya, banyak sangat tafsiran. Ada yang positif, ada pula yang negatif. Ada yang pembakar semanga, ada yang pemadam. Ada yang tak kisah, ada yang sebaliknya. Senang kata, macam-macam ada. Yang manakah patut saya ikut?



[Renung kejap..]

"Yang mana ya? Yang itu ka, yang ini? Tapi sebab apa keluar soalan ini dahulu?"

Itu persoalan yang timbul. Walaubagaimanapun, alhamdulillah saya jumpa jawapannya dengan satu persoalan lain.

"Sebab apa aku tulis blog ah? Untuk apakah?"

Ya. Itulah persoalan yang selayaknya bagi menjawab persoalan pertama tadi. Jika aku nisbahkan aku seorang penulis yang hebat, itu bukanlah aku. Jika dinisbahkan aku seorang blogger yang hebat, itu bukanlah aku. Masih ramai lagi yang jauh lebih hebat. Tetapi, aku cuba berusaha ke arah itu. Namun, ia sangat sukar. Tidak seperti fasih di mulut.

Jadi, aku hanya seorang insan yang suka diperingati. Dan itulah aku. Itulah saya. Itulah ana.

Sebab itulah saya jadikan laman ini sebagai sebahagian daripada bahan motivasi, peringatan, muhasabah dan renungan untuk saya mengimbas semula siapa diri aku sekarang ini. Tidak semestinya orang lain yang sahaja yang boleh sumber peringatan, bukan? ^^

SEMINGGU DI PERLIS

Alhamdulillah, hari ini dapat juga saya terus berkarya. Agak lama tinggal kerjaya ini. Emm.. kakulah sedikit ya. InsyaAllah. Hri ini saya nak berkongsi tentang seminggu saya di Perlis. Walau baru saja seminggu di negeri tempat saya dibesarkan - Perlis, sudah macam-macam telah diisi. Ada yang baik, ada yang buruk. Dan itulah lumrah. Dah masuk hari ini maka cukuplah seminggu saya berada di rumah bagi mengisi masa cuti mid-sem saya. Antara aktiviti istimewa buat minggu ini adalah:

1.  Ziarah MATRI.

Itu semestinya bagi saya bila jejak semula ke negeri sendiri. Apa yang tidaknya, di situlah tempat saya disuburkan dengan kefahaman, nilai-nilai Islam dan apa itu Dakwah dan Tarbiyah. Jadi, satu kerugian kalau tidak kenangkannya. Walau tak kesemuanya 'isi' MATRI sempat saya ziarahi, namun dah memadai sebilangan kecil - sahabat-sahabat seumur. Dapat sembang dengan mereka pun dah alhamdulillah.

2. Ziarah sahabat-sahabat UiTM.

Dapat juga bersua dengan beberapa orang sahabat di sana. Macam-macam topik keluar. Itulah, inilah. Senda ketawa semestinya.

3. Mengail ikan dan menangkul ketam di Kuala Perlis.

Yang ini pengalaman baru juga. Sebab buat kerja-kerja di di tengah malam. Tapi agak kurang sikit. Tunggu punya lama-lama tapi ikan tak dapat cuma ketam sahaja yang dapat. Masa saya ada hanya 2 ekor tapi itupun anak. Selepas beberapa lama kemudian, sahabat saya bagitau kata dapat lagi 2 ekor. Tapi kali ini bukannya anak tapi bapak. Yang jelesnya, ada satu kelompok lain yang tidak jauh dari tempat kami dapat ikan. Pergh, ikan sembilang pula tu. Dah la besar. 2 ekor pula. Masak gulai mesti sedap. Apa-apapun, itulah rezki namanya. Mungkin itu hari dia.

4. Jogging bersama orang lama.

Yang ini pula saja pergi menyibuk program orang lain. Jemput orang kedah, tapi yang saya (orang perlis) pula yang pergi. Nak isi masa dan 'charge' iman orang kata. Ni juga antara pengalaman. Maklumlah, saya cuti tapi orang lain tak cuti. Jadi, saya pergilah sorang ke sana (dari Kangar ke Jitra). Perjalanan 1 jam lebih sedikit sehala dengan bertemanlan kereta. (purata kelajuan 100 km/j - 140km/j.. Nak kejar masa katakan sebab hari itu hari Jumaat) Huhu..

Pendek cerita, sampai sana jogging 5 km, ada pengisian dari Sir Abduh (guru MATRI) dan pulang semula ke rumah. Memang letih la. Ikut mata macam nak pejam saja. Memang masa itu kekuatan hanya dari Dia sahaja. Tapi disebalik itu semua, saya dapat pengajaran betapa bahayanya bawa dalam keadaan terlalu letih dan mengantuk. Bila-bila masa pun boleh berlaku yang tidak diingini.

5. Jadi dreba (driver).

Memandangkan Allah izin lesen dah ada, lepas tu dah ada di rumah, kenalah jadi dreba untuk adik-adik dan umi ke sekolah. Walaupun mereka semua satu sekolah tapi masa tidak pulang tidak sama. Ada yang ada kelas tambahan habis lambat, ada yang awal, cikgu dengan hal cikgunya. Memang letih jugaklah duk ulang alik.

Tapi, dari sini saya belajar sesuatu. Betapa besarnya pengorbanan ibu ayah dalam membesarkan kita., menyekolahkan kita dan menahan karenah kita. Jika tiada kesabaran mampu saja bagi mereka membiarkan kita begitu sahaja dengan tidak endahkan kita. Tapi disebabkan adanya kasih-sayang dan pengorbanan, mereka tetap tabah menghadapinya.

6. Jumpa adik di MASDAR.

Satu-satunya ahli keluarga yang jarang di rumah selepas saya adalah adik lelaki saya ni. Ahmad 'Imran bin Ahmad Zahir namanya. Maklumlah dia lelaki, saya juga lelaki, jadi mudahlah masuk 'kepala' sedikit.

Punca ter'list' dalam perkara yang istimewa kerana tahun ini tidak sempat saya tengoknya setelah di masuk asrama di Maahad Tahfiz Sains Darul Muttaqin (MASDAR), Kodiang, Kedah. hajat hati banyak kali dah nak jumpa tapi tidak diizinkan-Nya lagi. Kebetulan, hari sabtu ada kenduri di 'area' itu juga. Jadinya, saya sekeluarga pergilah ambilnya untuk dibawa bersama makan kenduri saudara-mara di situ. Banyaklah 'mulut' duduk bersamanya. Itulah, inilah, dan macam-macam.

PENUTUP

Bagi akhiri, tidaklah berhajat bermadah panjang. Cukup sekadar dengan satu kata-kata, "Hidup dan masa perlu diisi, jikalau tidak ia akan terisi".