PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, July 31, 2011

RAMADHAN tiba lagi

Ahlan Wasahlan Ya Ramadhan

Bismillah.. Dengan nama-Mu Ya Allah rahmatilah kami pada bulan mulia ini..

Hati kecilku terasa syukur teramat. Hari ini masa diisi bagai tiada rugi. Satu persatu tersusun rapi dengan izin Yang Maha Kuasa. Siang hari dengan pengkuliahan. Petangmya pula di balai cerap (walaupun bulan tidak kelihatan tapi berpeluang melihat planet zuhal dengan teleskop) dan malamnya pula dengan tarawikh yang lama dinanti. Subhanallah. Semua adalah perancangan-Mu Ya Allah. Saya bersyukur. Alhamdulillah.


Permandangan di luar Balai Cerap UniSZA

Artikel yang terdapat di sana

Menanti kemunculan anak bulan tapi gagal ditemui setelah dilindung awan
*tapi di Labuan jumpa anak bulan

Pejam celik dah tak sedar rupanya kita sekarang berada di bulan yang mulia lagi barakah. Kekadang ada sedikit kebimbangan di jiwa lemah ini, "bagaimanakah Ramdhan aku kali ini, ya. Persediaan pun belum rapi". Hendak atau tidak saya terpaksa terima hakikat bahawa saya sekarang berada di bulan Ramadhan. Persediaan sedikit yang dibekal sebelum ini biarlah dibawa terus dalam amalan seharian di bulan ini. Usah difikir perkara yang lepas tetapi fikirlah tindakan mendatang agar tidak mengulangi kesilapan yang sama. Itulah pegangan saya. Hanya Allah yang tahu segala-galanya.

RAMADHAN, BULAN MULIA

Bulan Ramadhan. Satu bulan yang teragung dan termulia di sisi Allah. Percaya atau tidak terpulanglah kepada kita untuk menentukannya. Apa yang menjadi hujah saya adalah bulan Ramadhan antara satu-satunya bulan yang dikhabar oleh Allah dalam Kitab-Nya yang Mulia yang telah disampaikan oleh Rasul yang mulia, Jom kita renung sama-sama firman Allah yang berbunyi,

"Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang batil). Kerana itu barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur."
(al-Baqarah, 185)


Lihat, Allah sebut secara langsung dalam alQuran, bukan? Dah la dalam alQuran yang mulia, Kemudian dinyata pula pada bulan Ramdhan juga alQuran yang mulia diturunkan. Bukankah itu satu kenyataan bulan Ramadhan yang diacapkali disebut bulan puasa adalah bulan yang mulia?

Fikir dan renunglah..

3 Perkara yang tersirat padanya

Firman Allah,

"Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"
(al-Baqarah,183)

Menurut al-ustaz Syed Qutb rahimahullah telah menghuraikan terdapat 3 mesej yang ingin disampaikan oleh Allah kepada manusia dalam alQuran iaitu IMAN, PUASA dan TAQWA. Dan kesemuanya itu berkait rapat antara satu sama lain tanpa berpisah.

Bagaimana hubungan antara kesemua itu?

Ok, cuba lihat ayat alQuran di atas. Allah telah memanggil orang beriman dengan panggilan yang khusus. Dan secara tak langsung itu membawa erti Allah telah memanggil dengan penuh kemesraan. Sebabnya, Allah tahu bahawa orang yang beriman sahaja yang mampu melaksanakan perintah Allah walau apapun keadaan sekalipun. Jadi, Allah memberi sedikit perintah - PUASA.

Jadi, natijah kepada orang yang dapat laksanakan perintah PUASA sebagai salah satu kewajipan dan disertai dengan ibadah-ibadah yang lain dengan penuh keIMANan maka Allah akan memberinya ganjaran TAQWA.

"Barangsiapa yang medirikan Lailatul Qadr (pada bulan Ramadhan) dengan dengan penuh keimanan dan pengharapan maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu dan barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan maka diampuni dosa-dosanya yang terdahulu"
-HR Bukhari-

AKHIR KATA


Moga Allah memberi kekuatan kepada saya dan kalian untuk terus melakukan amal ibadat tanpa jemu pada bulan yang mulia ini dengan penuh istiqomah dan iltizam sebagaimana sabda nabi,

"Amal paling disukai Allah adalah amal yang berterusan (istiqomah) walaupun sedikit"
-HR Bukhari dan Muslim-

Sebagai penutup bicara, saya akhiri dengan sebuah hadis yang berbunyi,

"Diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A daripada Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya: ‘Segala amal kebajikan anak Adam itu dilipat-gandakan pahalanya kepada sepuluh hinggalah ke 700 kali ganda. Allah berfirman: ‘Kecuali puasa, sesungguhnya puasa itu adalah untuk-Ku dan Aku memberikan balasan (pahala) kepadanya, (kerana) dia(orang yang berpuasa) telah meninggalkan syahwat dan makan minumnya kerana Aku."
-HR Muslim-

Wallahu a'lam..

*sama2 rebut peluang yang datang dan belum tentu bertemu lagi. Jadi, saling ingat mengingatilah tentang Ramadhan ini. InsyaAllah..

No comments: