PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Saturday, March 07, 2009

Istilah

Alhamdulillah, bersyukur kepada Pencipta sekalian alam kerana masih lagi memberi peluang kepada saya untuk menambah lagi post dalam destinasibaru.blogsot.com ini. Selawat dan salam juga saya tujukan kepada Rasul Muhammad dan keluarga baginda serta tak lupa kepada para sahabat. Pada kali ini saya bersua dengan berkongsi mengenai penggunaan istilah. Tujuan saya berbuat demikian adalah untuk kita saling memperingati antara jiwa insan yang mudah alpa ini.

Acapkali kita mendengar kekejaman zionis yahudi yang telah berlaku sekian lama. Adakah kita kita sedari zionis Israel telah memperdayakan kita dengan menamakan tanah haram mereka huni itu dengan Negara Israel? Apa yang ingin kongsikan pada kali ini adalah mengenai pernamaan Israel itu. Nama Israel sebenarnya nama gelaran bagi nama nabi Allah Ya’kub (as). Dengan penuh kebijaksanaan zionis mereka telah meletakkan tanah haram mereka dengan nama Israel. Begitulah realiti era globalisasi kini, tipu helah tanpa kita sedari telah menjadikan kita sebagai daging bahaman mereka. Cuba kita mengambil contoh ini, kita selalu memperkatakan Israel begitu kejam dan tidak berperikemanusiaan. Walaupun ayat tersebut boleh dikatakan ringkas tetapi mempunyai kesan yang mendalam pada diri kita selaku hamba kepada Yang Esa ini. Andai kita menukarkan istilah Israel itu kepada Nabi Allah Ya’kub (as). Seolah-olah kita telah menghina nama nabi Allah tersebut dengan mengatakan baginda begitu kejam dan tidak berperikemanusiaan. Tepuk dada tanya iman, fikirkanlah!

Selain itu, istilah tuhan dengan rabb. Tuhan sebenarnya merujuk kepada sembahan seseorang kepada sesuatu. Tetapi rabb hanya untuk orang mengakui Allah sebagai sumber pengabdian. Maka dengan itu, kita telah lihat perbezaan antara 2 istilah yang hampir sama maksudnya. Sedarkah kadang-kadang kita telah mengunakan istilah tuhan kepada sandaran bagi Allah dalam kehidupan seharian kita? Ini juga merupakan salah satu senjata atau cara yang digunakan bagi melemahkan dan merosakkan lagi aqidah kita. Apa yang perlu kita lakukan adalah beristighfar dengan meminta ampun dari Allah. Firman Allah juga telah menyebut bahawa setiap manusia berbuat kesilapan(kesalahan) tetapi perlu kita sedari orang paling baik adalah orang yang meminta ampun (bertaubat).

Wallahu A’lam..

No comments: