PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Tuesday, August 02, 2011

Pesanan DIRI untuk HATI dalam bulan Ramadhan

Bismillah daku mula berkongsi..

Berkatilah kami di bulan Ramadhan

Hari ini dah masuk hari ke3 Ramadhan. Macam mana amalan kita setakat sekarang? Apa khabar iman dan amalan di bulan ini? Harapnya kita dapat lakukan amalan yang terbaik dengan penuh keimanan dan pengharapan kepada-Nya. InsyaAllah.

Jadi, dalam masa yang singkat di saat mata hampir terpejam lena, cuba untuk kongsi sedikit peringatan untuk diri tentang Ramadhan. Kita pun sudah maklum bahawa kita berada di bulan Ramadhan, bukan? Tapi adakah sebarang tindakan kita terhadapa bulan Ramadhan. Dan bagaimana pula amalan kita setakat sekarang - kekal, bertambah atau berkurang?

Hati kecil sila fikirkan ya!

Hati, diri ini nak suruh kamu fikir satu kata-kata, boleh? Mudah dan senang saja. Tidak perlu buat banyak kerja tapi renung - kemudian fikir + respon + bertindak. Boleh ya hati?

Jom sama-sama fikir!

"Penentu kestabilan momentum amalan adalah dengan iman bukan pada umur dan zaman"

Tersirat:

Semangat muda memang begitu tinggi. Serah saja tugas dapat laksanakan. Tengok orang beramal terdetik juga nak beramal. Nampak orang baik terasa nak jadi baik. Tapi apabila keseorangan apa yang terjadi? (Wallahu a'lam)

Sebab itu perlu jadi IMAN sebagai tonggak perubahan. Berubah sebab apa? Iman yang tolak dan terdetik untuk berubah. Baru betul begitu. Jadi sama-sama kita letakkan IMAN dihadapan. Tambahan di dalam bulan Ramadhan, mudah tertarik dengan ajakan untuk beramal dan melakukan kebaikan. Jadi, teruskan niat murni itu. Jadikanlah Ramadhan noktah bidayah atau titik mula melangkah perubahan. Pastikan kita meletakkan IMAN dihadapan. Moga kita beramal adalah dasar imana menolak dan semoga Dia tetapkan IMAN kita. Ameen.


(Sebenarnya post kali ini hanya kebetulan saja. Entah tiba-tiba terdetik nak tulis malam ni. Tapi hakikat adalah keizinan-Nya).

Wallahu a'lam..

No comments: