PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, September 11, 2011

CORET cerita di cuti 2 minggu


Bismillah.. Saya mula mengisi laman yang lama telah terbiar..

Apa khabar semua pembaca budiman? Moga-moga kalian senantiasa berada dalam limpah rahmat dan kasih sayang-Nya.

InsyaAllah, kali ini saya tampilkan dengan sedikit kisah tentang saya. Saya percaya di cuti raya yang lalu pasti anda punya kisah tersendiri, bukan? Jadi, apa salah jika saya juga turut berkongsi dengan kalian tentang cuti saya.

Alhamdulillah cuti yang telah diharungi selama 2 minggu yang lalu cukup bermakna buat saya. Tidak tersangka pengaturan Yang Maha Kuasa menyusun memang cantik dan baik. Asal rancangan yang lain tetapi yang terjadi pula berbeza. Macam-macam perkara telah disi dalam cuti saya ini dan hasilnya alhamdulillah.

Hajat berdamping dengan sahabat-sahabat seperjuangan di kala sekolah dulu, alhamdulillah termakbul.

Hajat berjumpa beberapa orang murabbi, cikgu dan guru, alhamdulillah juga tercapai.

Hajat bertemu dengan beberapa kenalan baik dan mesra juga alhamdulillah diperkenankan Allah.

Hanya lafaz alhamdulillah saja mampu diberikan kepada Dia, Allah, Tuhan sekalian alam.

CORET KISAH DI CUTI MID SEM

Ini sedikit coret kisah hidup di cuti mid sem saya. Hehe. Saja kongsi dengan kalian warna-warni cuti saya.

25 Ogos - Mula berangkat dari kampus Gong Badak ke kampung halaman. Bertolak malam. (jam lupa dah)

26 Ogos - Sampai di stesen bas dalam pukul 7 lebih pagi. Agak letih juga sebab dalam bas tak dapat rehat. Petang buka puasa di kampung dekat Anak Bukit Kedah.

27-29 Ogos - Masih lagi hari Ramadhan, seperti biasa berpuasalah di siang hari. Tapi berbuka di rumah. Salah satu hari dapat juga bersama dengan sahabat-sahabat yang akan berangkat belajar jauh di nun sana - Jordan (Nabil, Qawiem, Zulkarnain).

30 Ogos - Hari Eid Fitri Mubarak + Ulang Tahun Ayahanda. Seronok jugalah sebab 2 in 1. Yang bestnya di pagi hari semasa solat di sekolahku dulu, MATRI. Lepas khutbah pakat bersalaman sambil mengucap 'taqabalallahu minna wa minkum'. Memang setiap hari raya akan dijadikan amalan macam itu. Terasa pula Ramadhan dah pergi. Huhu. Semoga amalan diterima oleh-Nya.

First Day raya macam biasa, bersama saudara mara.

31 Ogos - Hari kemerdekaan negaraku. Mm.. tapi tak dapat tandingi kemeriahan dan kegembiraan roh hari yang dikurnia Allah - Eid Fitr. Masih lagi bersama saudara-mara.

1 Sept - Bersama sahabat - Hazmin(UIA). Seronok juga. Kawan 'drive' sampai ke Sungai Petani dari Perlis. Cari rumah kawan tersesat pula di sana. Sori Ihsan noh. Otw balik singgah rumah Ummi Liza pula. Dia buat open house. Segan cukuplah masa tu dengan adik beradik dia. Aduh, ujian dinamakan. Walaupun hanya 2 rumah saja di siang hari tapi cukup bermakna. Macam-macam perkongsian dan cerita sepanjang perjalanan.

2 Sept - Bersama sahabat dari luar perlis pula yang datang ke perlis - Azhar Hilmi(DQ) dan Ikhwan Nasri(KTD). Tiba-tiba, hari ini Allah izin mood famili baik. Dia bagi kereta untuk kami guna untuk pergi ziarah rumah kawan-kawan dan cikgu-cikgu. Mula lepas Solah Jumaat dalam pukul 3 sampai malam. lebih kurang 6 rumah jugalah dapat berziarah. Mula dari Kangar sampai Alor Star. Tapi, agak sedih sebab tak sempat jumpa kawan-kawan yang nak berangkat ke Jordan malam tu.

3 Sept - Masih seronok ziarah lagi. Tapi tak banyak berjalan sebab ada kenduri.

4 Sept - Hari yang ingat saya pada suatu kejadian. Saya dihidupkan oleh Allah. Yang terkejutnya dalam masa kurang 24 jam berpuluh-puluh mesej masuk untuk 'wish' kat saya. Entahlah berapa banyak tapi lebih dari 50 lah. Termasuklah di fb dan sms. Terharu adalah juga. Nak kata mempromosikan tidak. Mungkin tanda Allah nak beri peringatan.

4 Sept - Ziarah saudara-mara di Kedah.

5 Sept - Bersama sahabat - Bashir dan Syahmi (MK1 MATRI). Pergi ziarah Changlun. Alang-alang tu singgahlah rumah Ummi Liza, Dr Azahar famili (yg xcdent bbrp hr sblm tu) dan Ustaz Muhtad (ustaz di sekolah dulu).

6 Sept - Duduk rumah saja.

7 Sept - Duduk rumah dan ziarah sahabat-sahabat di MATRI

8 Sept -Ziarah rumah Sir Nasir (guru di MATRI) bersama kenalan di MATRI - Marhalah Khassah 1 (Tingkatan 6 bawah).

9 Sept - Bapa saudara dan Mak saudara dari Alor Setar datang ziarah familiku di Perlis. Lepas tu, Ziarah Tok Mi (tok saya di Perlis) buat kali terakhir

10 Sept - Ziarah Pakcik Khusran dan Makcik Zah di rumahnya. Simpati juga melihat keadaan kesakitan Makcik Zah yang telah beberapa tahun alami (parkinson's disease). Malam pula bertolak balik ke Terengganu. Walaupun ada ujian (bas terpaksa 'delay' hampir 3 jam - asal pukul 8.30 tapi baru boleh berolak pukul 10 malam)

11 Sept - Sampai di kampus dalam pukul 7.45 pagi. Beberapa jam lepas tuh dapat pemberitahuan Pakcik Shahidan (suami kepada cikguku, Cg Asmah - sempat berjumpa pada 2 sept) dan beberapa orang pelajar MATRI kemalangan. Takziah buat keluarga yang terlibat.

Info tambahan tentang kemalangan tersebut:
- BroHamzah
- Utusan Malaysia Online
- mStar Online
- Tv3

KONKLUSI

Ini sekadar simple sharing kehidupan saya. Begitulah sedikit sebanyak tentang pengisian masa dengan cuti mid sem saya kali ini. Nak kata dari latar belakang keluarga berada bukan. Tetapi sederhana. Walaupun begitu tetapi keluargaku tetap mengajar tentang pentingnya dan perlunya menjaga persaudaraan sesama manusia (terutamanya saudara-mara dan seislam).

Pelajaran macam mana pula? Hehe.. Bukan nak bagitau kan. Itu bisa diselitkan di masa konsong.

Tapi ingat! Cuti bukan segala-galanya untuk dapatkan yang terbaik tetapi kitalah yang perlu menyusun cuti untuk jadikan cuti kita yang terbaik. Dengan izin Allah.

Mudah-mudahan semua yang dilakukan dikira Allah amal soleh dan baik.

Wallahu a'lam..

No comments: