PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, October 02, 2011

DISEBALIK sebuah perjalanan

Terus mencari kehidupan

Bismillah.. Dengan nama-Nya saya dizinkan-Nya untuk terus berjalan di muka bumi-Nya lagi..

Pertama, utama dan selamanya seperti biasa kita terus melafaz syukur pada-Nya yang satu lagi Kuasa. Tiada yang layak untuk disembah melainkan Dia. Alhamdulillah. Itulah tanda kasih hamba kepada Tuhan pemberi nikmat.

Dalam keinginan nafsu pagi, cuba untuk diri melawan kehendak nafsu yang selalu menipu dan banyak kita tertewas dengannya walaupun bukan dengan senjata, betul? Jadi, beginilah salah satu cara kita melawan kehendak nafsu, mudahan dikira disisi-Nya sebagai amal soleh.

Teladan disebalik sebuah perjalanan

Kelmarin. 1 Oktober 2011. Hajat hati kecil ini memang hajat nak pergi kenduri walimah anak Dr Abdullah Sudin b Ab Rahman a.k.a Ketua Eksekutif KTD. Wujud pula satu masalah - transport. Saya pun berfikir dan terus berfikir bagaimana hendak lakukan. Dengan izin Allah, ada satu ruang kosong yang boleh memuatkan seorang saja. Tapi, dengan cara saya menumpang famili orang lain. Daripada banyak orang yang hajat, saya salah seorang yang terpilih oleh Allah.

Alhamdulillah.

Fikir positif
Dari segi luaran saya berfikir, dia hanyalah seorang doktor yang membuka sebuah klinik swasta dekat sini - Kuala Terengganu. Perwatakannya dari jauh seperti insan biasa yang tidak punya apa-apa. Sekali jumpa, itulah tanggapan yang terhinggap di benak kepada kita termasuk saya.

Tapi, kita belajar adalah untuk berfikir positif dengan setiap persekitaran dan insan, bukan? Ya, itu yang saya pegang. Tugas kita bukan untuk mendakwa atau mencop si fulan itu dan ini. Biarlah dahulu semua perkara itu, cuba kita berfikir positif dengan mengatakan 'mungkin dia ada apa yang aku tidak ada'.

Selepas subuh, saya cuba menghantar mesej kepada dia berikutan hajat saya. Tidak lama selepas itu, dia hubungi saya semula. Berfikir panjang juga sebab diberitahu kepada saya hanya seorang saja yang boleh ikut serta. Bukan apa, saya ini bukanlah seorang yang begitu peramah dan mesra. Jadi, agak segan itu ada.

Tidak lama kemudian, saya memutuskan untuk pergi juga. Fikir saya, saya hendak mendapat sesuatu walaupun saya tidak tahu apa yang bakal terjelma. Itu terserah pada Allah.

Disebalik perjalanan

Perjalanan pendek bermula pabila matahari mula menegak di atas kepala. Perasaan negatif yang ada di hadapan cuba saya kikiskan. Berfikir positif diletak didahului.

Apabila diteliti satu per satu, banyak perkara yang boleh saya pelajari. Sepanjang perjalanan, saya dapat melihat pergerakan mulut seperti terkumat kamit. Bunyi yang disebut itu tidak lah kuat tapi samar-samar. Hendak katakan mengunyah gula-gula bukan, hendak katakan makan juga bukan. Sungguh menakjubkan rupanya dia sedang berzikir.

"Astaghfirullah al-'azim.."

Itulah antara kata-kata yang saya sedar. Dia tidak berasa jemu dengan berzikir. Jika difikirkan, itu macam hipokrit disebabkan ada 'penumpang baru'. Tapi, sama sekali saya menolak kenyataan itu. Mustahil perjalanan yang mengambil masa 3 jam untuk sampai kemudian pulang semula dalam keadaan dia mampu melaksanakan tanpa jemu. Lagipun, itu bukan yang pertama saya dengar. Sudah beberapa kali telinga ini terdengar dan diperlihat tabiaatnya itu.

Ternyata, dia seorang yang hebat. Zikir dan mulutnya tak dapat dipisahkan.

Tiada keperluan kita teruskan

Ini satu lagi perkara yang saya anggap boleh diambil iktibar. Sewaktu perjalanan pulang dari Pengkalan Chepa, Kelantan menuju ke Kuala Terengganu, isterinya meminta hajat untuk shopping di Kota Bahru. Biasalah, datang dari jauh-jauh bukan tak nak singgah, bukan? Kalau saya mesti hendak singgah juga. Tapi, saya kagum dengan respon dia sebagai seorang suami.

"Nak beli apa? Kalau tak ada apa, kita teruskan (perjalanan pulang).."

Kemudian, dia teruskan lagi.

"Kalau tak rancang nak beli apa, nanti jadi macam lain pula.. buang masa pula..."

Respon yang cukup lembut. Tidak sedikit pun tinggi suaranya tapi hikmah itu yang dijaga. Kepala saya pun angguk akur. Ada betul dan benarnya. MasyaAllah.

Jika nak beli tanpa rancang, mungkin boleh saja. Sudah la dia seorang doktor perubatan. Susah hendak dapat seorang suami yang bekerja doktor berfikiran begitu. Kemudian saya terfikir, itulah yang langkah yang betul dan terbaik.Dan itulah Islam anjurkan.

Tersirat disebalik sate

Semasa perjalanan pulang, anak-anaknya dan isterinya meminta hajat untuk singgah makan 'Sate Jabi' di Jabi (nama tempat). Mereka kata, sate ini terkenal di Terengganu. Walaupun pertama kali saya mendengar dan menikmatinya, saya akur dengan kenyataan tersebut. Bilangan pelanggan sate itu cukup ramai. Boleh dikatakan permintaannya sama dengan 'Sate Kajang'.

Puas makan, kami kembali ke kereta untuk meneruskan perjalanan pulang. Tidak lama kemudian, dia berkata,

"Nikmat sate, semua dapat.."

Sate dan nikmat. Satu ayat yang pedek. Saya cuba untuk memahami apa yang hendak disampaikannya. Dia menyambung lagi katanya itu,

"Nikmat sate, Allah bagi kat semua orang.. kita makan, orang cina makan, orang india makan...dan semua orang makan.. Tapi, nikmat Iman dan Islam, Allah tak beri kepada semua orang.. Dia akan beri kepada sesiapa yang Dia kasih saja dan Dia pilih.."

Oh, itu ka yang mesej yang hendak disampaikan. Betul lagi benar. Saya pun angguk setuju.

"..jadi, menjadi tanggungjawab kepada sesiapa yang dapat untuk sampai dan ceritakan nikmat Iman dan Islam itu kepada yang tidak tahu.."

Berat rasanya untuk menerima kenyataan itu. Bukan tidak setuju tetatpi itulah amanah.
Rupanya dia sedang berbicara tentang nikmat dan tanggungjawab. 2 perkara penting dan cukup besar.

Tepati masa untuk bersolat

Perkara akhir yang saya ingin kongsi adalah berkaitan dengan solat dan waktu. Dapat saya katakan, dia seorang yang bijak menjaga masanya. Apa tidaknya, setiap kali masuk waktu terus dia berhenti di masjid yang paling berdekatan dengan kami ketika itu. Memanglah perjalanan yang mencukupi syarat musafir digalakkan oleh Rasulullah untuk lakukan jama' qasar. Ditambah pula dengan waktu di awal waktu.

MasyaAllah, hebat! Dalam musafir pun mampu untuk menjaga waktu solat. Sepanjang perjalan setengah hari itu, dapat saya perhatikan di 2 masa waktu solat - Zohor dan Maghrib. Bukan kata awal waktu tunggu apabila dah solat tetapi kedua-dua waktu itu kami dapat bertakbiratul ihram sekali dengan imam. Alhamdulillah.

Siapakah dia?

Perjalanan mencari siapa

Banyak kali saya sebut 'dia' dan 'dia', bukan? Siapakah dia? Dialah salah seorang murabbi dan insan yang saya kagum. Si 'dia' itu bernama Dr. Azman.

Semoga Allah berkati segala perilaku dan kerjanya.

Akhir

Pepatah Arab ada menyebut,

"Hikmah orang tua, pada himmah (semangat) orang muda"

Satu pepatah yang cukup banyak makna tersirat. Benar. Sebab itu perlu untuk kita yang berjiwa dan berdarah muda untuk mencari hikmah orang tua. Disebabkan umurnya yang tualah penyebab kita perlu mencari mutiara yang terletak pada dirinya. Ketepikan semua sangkaan yang terbelenggu di fikiran kerana itulah penyebab kita sukar untuk mencari hikmah disebaliknya.

Akhir kata, mudahan Allah menerima segala amal yang telah dilakukan. Walaupun ada beberapa perkara lagi yang buat saya kagum dengan keperibadiannya, tapi cukuplah sekadar itu dahulu. Itu pun susah rasanya saya nak amalkan.

Wallahu a'lam..

No comments: