PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Tuesday, October 04, 2011

Puisi: Kekuatan pada KEBERGANTUNGAN

Bismillah.. Dengan nama-Nya saya cuba untuk menukil sebuah puisi buat diri ini yang sedang mencari kekuatan..

PUISI: Kekuatan pada kebergantungan


Kini,
Diri ini kembali terkapai-kapai
Mencari kembali sinaran kekuatan
Yang makin hilang dibuai noda

Tapi 
Aku tidak mahu diri membiarkan begitu
Mengikut alunan mimpi yan tidak kemana
Aku perlu mencari kembali
Kekuatan yang lusuh bertukar baru
Agar yang dimpi menjadi realiti

Ku tahu
Kekuatan sebenar datang dari-Nya
Yang meletak diri dan jiwa pada yang ESA
Tanpa sedikit ragu dan lesu
Walau bagai dibiarkan kesepian
Kerna itulah ujian

Tapi bagaimana?
Kekadang fana dunia membatalkan harapan itu
Lantas memesongkan diri jatuh ke bawah
Penyebab kebergantungan pada-Mu makin nipis
Tiada terdaya melain kembali pada-Mu semula

Oh kebergantungan
Bisa dilihat mudah oleh dunia
Namun hakikat sukar dari segi melaksana
Ia bukan seperti bingkai gambar
Yang terpampang di dinding rumah
Dengan meletak sepenuh harapan padanya

Hakikat
Aku perlu kembali pada-Mu
Diri ini perlu bangkit dan sedar
Dari dibuai mimpi dan angan kosong
Dan kembali menyerah harapan
Kepada-Mu Yang Satu
Bukan lagi manusia
Makhluk seperti aku jua

"Nilaian kekuatan sebenar datang dari sejauh mana pengharapan pada Allah.."

Hamba yang lesu
UniSZA
04102011

2 comments:

nuur shahirah said...

jgn hilang kebergantungan dan pengharapan pada Allah..innallaha ma'ana..=)

Anonymous said...

Salam...
mohon copy yer?
syukran...=)