PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Tuesday, April 26, 2011

Jadilah 'ALIM MUJAHID

Bismillah daku mula menulis..

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua..

InsyaAllah pada kali ini saya cuba untuk kongsikan satu perkara berkaitan dengan kita sebagai pemuda. Alhamdulillah, dengan izin Allah baru-baru ini saya telah menghadiri satu program yang telah berlangsung di UIAM yang diberi nama Hijrah Menara Gading 2011 (HIMEGA '11). Banyak input yang saya dapat di sana. Walaupun ia dijalankan dalam keadaan tidak begitu lama tetapi dapat memberi 1001 manfaat yang begitu banyak dan bererti bagi saya sebagai satu persiapan untuk meneruskan pengajian ke peringkat berikutnya.


Bermotokan "nurturing 'Alim Mujahid" atau melyunya kearah pembentukan 'Alim Mujahid memberi penekanan kepada kami semua sebagi peserta pentingnya untuk mahasiswa menjadi 'alim mujahid.

APA ITU 'ALIM MUJAHID?


'Alim dalam bahasa arabnya bererti orang yang berpengetahuan dalam bidang ilmu manakala mujahid pula orang yang bersungguh-sungguh dalam mengerjakan sesuatu. Pendek kata, 'alim mujahid membawa pengertian orang yang berpengetahuan luas dalam aspek ilmu dan bersungguh melaksanakan kerja-kerja untuk Deen-Nya.

Dalam mengharungi dunia IPT yang bakal setiap insan harungi perlu kepada persiapan. Kita tidaklah mahu orang yang hanya menumpu sepenuhnya kepada akademik mahupun peribadi sahaja. Itu adalah penumpuan sessuatu aspek sahaja. Sebagai orang muslim yang beriman kepada Allah perlu untuk mengimbngi segala aspek kehidupan dengan cara menterbilangkan kesemuanya - aqidah, intelek, sahsiah, kerja dan sebagainya.
Dan itulah yang dikatakan 'alim mujahid, cemerlang dunia, gemilang akhirat dan terbilang kedua-duanya.

SEBAB APA PERLU MENJADI 'ALIM MUJAHID?

Tidak lain dan tidak bukan hanya untuk mendapat redha Allah SWT. Tidak nilai bagi kita jika hidup kita di "R&R" dunia ini tidak mendapat mardhotillah. Kita mahukan Allah redha segala usaha dan kerja-kerja yang kita lakukan walaupun ia dianggap tidak relevan bagi masyarakat. Jadi, inilah tujuan kita menjadi 'Alim Mujahid.


CIRI-CIRI 'ALIM MUJAHID:

Untuk menjadi 'Alim Mujahid perlu untuk kita persiapkan diri bagi memenuhi tuntutan yang digariskan sebagai seorang 'Alim Mujahid.

1. Aqidah yang sohih (sejahtera)

Ini bermaksud Allah sahaja yang layak diabdikan dan tiada penyekutuan terhadap-Nya. Bebas daripada segala kesyirikan sama ada besar mahupun kecil.

2. Kefahaman yang jernih

Tiada kefahaman yang layak untuk kita pegangi melainkan bersumberkan Al-Quran dan Al-Hadis. Rujukan yang dipegang adalah berdasarkan rujukan ulama'-ulama' muktabar.

3. Cemerlang akademik

Bergiat besungguh-sungguh dalam kerja islami tanpa menjadikan akademik nombor 2 dalam kutamaan kehidupan walaupun Tarbiyak yang utama. Ia perlu diimbangi kerana ia boleh menjadi fitnah kepada Islam jika ia diabaikan.

4. Aktif berdakwah

Tidak hanya tertumpu kepada akademik semata-mata. Sentiasa mencari peluang untuk berdakwah dalam menegakkan kalimah Allah di muka bumi. Tidak kira berada di mana-mana - kampus, kampung halaman, tempat kerja dan sebagainya.

"Selagi ada manusia di situ ada dakwah, di mana ada dakwah di situ ada Tarbiyah"

-sir Abdoh Zainal Abidin

5. Kerjaya sebagai method Dakwah

Walaupun bekerja apa sekalipun, 'Alim Mujahid sentiasa menjadikan kerjaya sebagai wasilah (jalan) untuk mengajak pengabdian kepada Sang Pencipta yang hakiki. Berpangkat besar, harta yang banyak dan segala pemberian manusia kepadanya disumbangkan kepada Islam. Tidak hairan dengan pujian dan sanjungan manusia kerana segalanya itu adalah pemberian daripada Allah sebagai pinjaman.

KESIMPULAN

Berusahalah untuk menjadi 'ALIM MUJAHID mudahan redha Allah diterima. Kekalkan JIDDIYAH dan ILTIZAM kita dengan kerja-kerja Islami dalam menegakkan Deen-Nya dimuka bumi ini. Banyakkan berdoa dan berusaha agar Allah kekalkan diri kita pada jalan-Nya yang benar.

Wallahu a'lam..

3 comments:

Qawiem Khairi said...

salam ceria suhaib,

Apa khbar?
lama x jumpa nta..

perkongsian yg menarik,
teringat zaman ana g himega,
dpt jumpa blik shbt2 se'batch',
bg ana himega adlh perjumpaan shbt2 satu batch buat kali terakhir,
lps ni dh x dpt jumpa semua,
melainkn ada reunion,
tu pun belum tentu ramai yg akan hadir.

erm. tringat shbt2. =(
terima kasih suhaib atas perkongsian ini.

hanya mendambar cintanya.. said...

salam ana nak tanya yg point kat atas tu point yg k nazihah bg kerr..

SZ said...

> mQ

alhamdulillah..sihat..

terima kasih kembali di atas ziarah anta ke laman ini..

> hanya mendambar cintanya..

wslm diucapkan..

firstly, ana minta maaf sbb lambat jawab sbb hr ini baru buka internet kembali..

nak kata kak nazihah punya point ada la jg..ni just kesimpulan scr keseluruhannya..