PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Saturday, April 02, 2011

Seminggu Kangar berendam air


Bismillahirahmanirrahim..dengan ilham dari-Mu saya menulis..

PENDAHULUAN

Hari ini. Sudah hampir seminggu pekan kangar berendam dalam air. Tidak diduga hujan turun tanpa henti bermula hari isnin petang sehingga rabu pagi. Kemudiannya cuaca tidak menentu. Adakala hujan renyai, lebat dan mendung. Sekali dua sahaja langit menampakkan kebiruannya (cuaca cerah tanpa hujan). Walaubagaimanapun saya rasa syukur kerana pada kali ini tidaklah seteruk banjir tahun lepas.

Kangar berendam

Masjid Alwi antara tempat ketara banjir


Sebelum ini..

"datang perlis je panas..dah la tak hujan.."

"mai peghelih ja panas.."

"Perlis tempat paling panas.."

dan macam-macam lagi kata orang.

Bila terkeluar sahaja kata-kata sedemikan dari mulut sahabat saya, terasa benar. Sudah la tingggal di Perlis. Aduh, nak jawab susah sebab ia merupakan satu realiti - Perlis negeri panas dan kerap tidak hujan. Yang mampu terjawab hanyalah - "itu kuasa Allah nak buat camna.."

Tapi, bila hujan turun pula..

"Perlis nie kalau dah hujan tak berhenti pula..."

"susahla camni, bila baju nak kering kalau hujan tak berhenti.."

"Peghelih ni kalau dah panas, panas betul tapi bila hujan tak berhenti pula.."

Itulah sedikit lontaran orang ramai. Kuasa Allah sapa nak diduga. Tapi itulah mulut manusia, tidak pernah berasa syukur apa yang berlaku.

PENGALAMAN MENARIK

(guna loghat perlis sikit noh)..

Kesempatan. Itulah perkataan yang paling sesuai diungkapkan bila ayaq naik. Pakat habih semua keluar rumah pi tengok bah. Tak kira la mangsa ka, orang muda ka, orang tua ka pakat habih keluar rumah. Tapi cara ja berlain. Mangsa keluar rumah ada sebab. Sebabnya memang terpaksa keluar rumah. Tapi orang lain yang tak kena mengena jadi mangsa juga teringin nak keluaq rumah. Termasuklah saya. Yang peliknya bah Kangaq kali ni walau tak teruk macam tahun lepas, ayaq lambat surut berbanding tempat lain kat Perlis ni. Sikit, sikit tapi mai hari ni, cepat pula surut. Banyak pula surutnya. Memang ujian katakan.

Daripada banyak-banyak pengalaman yang seronok ialah pada hari jumaat - hari ke-3 tak silap kangaq tengelam. Fuh, pi kayuh basikal 3-4 jam. Mula dari pukul 8.30 sampai la 12 tengah hari baru sampai rumah balik. Letih, penat, lesu semua ada. Trek perjalanan pun agak jauh - padang katong-jalan sek derma-sek syed hasan-raunbot besaq kangaq-behor pulai(mak cik madziah's house)-seriab-pengkalan asam-hospital-padang katong. Jauh betul. Dah la pertama kali buat camni. Memang pengalaman.

tempat bermulanya jelajah ayaq bah

Bergambar seketika

berehat sebentar kumpul tenaga

Dah 3/4 berkayuh gerek, tetiba tayar belakang pancit pula. Jenuh berjalan kaki sementara belum jumpa kedai gerek di hadapan. Yang tu pengalaman agak terasa. Walaupun satu gerek ja rosak tapi semua pakat nk merasa jalan kaki bersama.

PENGAJARAN

Bagi saya, apa yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Janganlah kita berasa syukur pabila tiada ujian menimpa. Biarlah syukur terus dipanjangkan tanpa berhenti sekejapp. Satu lagi, pengalaman lebih bernilai daripada wang ringgit. Sukar untuk menilainya. Sekali dapat sukar dibuang dan dijual beli.

Dengan kesempatan ini juga saya merakamkan terima kasih kepada Akhi Salman Sukri yang sudi datang join jelajah ini. Tak lupa juga Akhi Hazmin Zolkapli yang sudi bersama. Dan semua ahli-ahli jelajah bah perlis bermula hari khamis-sabtu (haha..buat sendiri ja nama ni) :Amin, Nabil Nordin, Salman Sukri, Suhaib Zahir, Hazmin Zolkapli, Muaz Kadir, Muhaimin Abrar dan Danial (Enon). Kepada keluarga Pak cik Hamid juga tidak lupa kerana sudi bersembang sejenak (Pak cik Hamid, Mak cik Madziah, Hazwan dan Hamdi)

Ziarah akhi Solihin hari ini

Sekian saya sudahi dengan satu persoalan untuk kita bersama..Banjir perlis - Bala atau Bencana?

Kegembiraan dalam kekhilafan..Maaf SAAT tak dapat berkhidmat lagi..


Wassalam..

2 comments:

~ mQ ~ said...

aduh suhaib,
xadil...xadil..
knp ana x join?
huhuhu, sedih tul..
mungkn Allah susun hari lain,
apapun best baca pengembaraaan antum,
mbuatkn ana rasa kerugian sgt.. (",)

Archer93 said...

afwan la akhi,
bukan x teringat kt anta..
cuma x sampai hati ajak anta..
gerek x cukup
huhu..