PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Monday, March 28, 2011

Hidup umpama handset

Mencari jalan selamat
Bismillahirahmannirahim..

Mudahan Dia akan terima segala amalanku..

Sudah seminggu tak sempat update laman ini. Ya la, pelbagai urusan perlu diutamakan. Tambahan sekarang semua orang lepasan SPM 2010 kalut dan bimbang mencari pengajian mana yang perlu disambung. Termasuklah saya. Siapa yang tak mahu sambung pengajian kan. Nak bawa Islam kenalah buktikan Islam itu tertinggi dari segi semua aspek termasuklah akademik.

Dengan kesempatan yang terluang ini, walaupun dihimpit dengan masa. Saya cuba untuk kongsikan atu benda. Apa benda itu? Mm..Ia merupakan satu analogi. Khas untuk makhluk yang bernama manusia. Tambahan yang berpegang kepada visi untuk menjadikan kehidupan sebagai ibadah. Firman Allah;

"tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku"
(Surah Adz-Dzariyat, 56)

Kita sebagai seorang muslim yang sedang berusaha menjadi mukmin sejati tentu mengidamkan syurga Allah SWT. Satu tempat yang sungguh indah dan abadi yang tak mampu digmbarkan dengan manusia. Oleh itu, perlulah kita berusaha mengejar syurga Allah itu. Jadi, tindakan perlu ada untuk dapatkannya. Memang bukan kuasa kita untuk tentukan kita dapat ke sana atau tidak. Tetapi perlu kita yakin, usaha yang baik pasti mendapat hasil yang baik juga. Oleh itu perlunya untuk kita terus-menerus berusaha.

hidup umpama handset

Apa key-pointnya? Apa lagi jika bukan IMAN dan HDA (hubungan dengan Allah). Jagalah kedua-duanya. Insya Allah kita mendapat ganjarannya. Sekarang kita mula perumpamaan. IMAN itu bateri dan HDA adalah gelombang dan kita sebagai HANDSET.

BATERI

Bateri jika tidak dicas apa hasilnya? Bolehkah kita menghantar SMS atau menggunakan kemudahan handset kita? Mm.. tidak kan. Sebab itu bateri perlu dicas untuk ia sentiasa boleh diguna. Bukan habis baru dicas tetapi tidak sempat habis pun kita dah mula mengecasnya.


GELOMBANG

Jika sesuatu SMS itu ingin hantar ke rakan tetapi pada masanya yang sama tidak ada line, sampaikah maklumat kita untuknya? Tentunya tidak bukan.

Kesimpulan

Jadi, perlunya kita kepada kedua benda ini barulah matlamat untuk menghantar maklumat sampai kepada orang yang kita tujukan. Di sini, kita dapat lihat kedua-duannya saling berkaiatan antara satu sama lain. Begitulah dengan kehidupan kita, untuk mendapatkan matlamat syurga yang abadi perlu kepada IMAN dan HDA. Baru kehidupan sentiasa berada dalam landasan yang benar. Apa guna hidup tanpa IMAN dan HDA. Oleh itu, perlu untuk kita sama-sama menjaga kedua-duanya.

Ingat, iman perlu dicas dan HDA sentiasa perlu dijaga, barulah kehidupan kita bererti.

"Iman perlu sentiasa dicas, jangan tunggu sampai habis. Nanti sangkut(terganggu) dipertengahan.."
-Sir Nasir Salleh-

Wallahu a'lam..sedikit perkongsian dari saya

No comments: