PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Monday, March 26, 2012

Mudah Ingat MATI tapi sukar bersedia untuknya

Mati. Satu lumrah dalam kehidupan manusia. Hendak atau tidak pasti merasainya.

Sekarang. Mudah sekali mendengar soal mati. Pergi ke mana-mana pun ada saja yang menyebut tentangnya. Di sanalah, di sinilah, dan sebagainya. Tidak terlepas juga media massa yang bergiat aktif mencari berita dan maklumat semasa. Kebanyakkannya semuanya adalah berkaitan dengan mati.

Cuma berbezanya adalah keadaan dan jenis mati seseorang itu. Ada yang mati ditikam, dirogol, dibakar, dibunuh kejam, dibuang, ditimpa pokok dan banyak lagi. Itulah realitinya.

Hah. Baru semalam pekan Kangar, Perlis ditimpa sedikit bencana - ribut. Walaupun tidaklah begitu kuat tapi sudah cukup sebagai peringatan dari Allah kepada mereka yang berfikir. Tanpa diduga, dalam beberapa jam dah beberapa dahan pokok sudah tumbang. Atap-atap zink pun dah mula tanggal dari tempatnya. Itulah kuasa Tuhan. Wallahu a'lam ada yang mati atau tidak. Tetapi, apa yang ingin diberitahu boleh sahaja Allah ingin ambil nyawa seseorang dengan assabab itu.

DEKAT KITA PUN SUDAH ADA TANDA

Dalam diari hidup saya pun ada beberapa masa yang cukup saya ingat sebagai peringatan mengingati mati ini. Dengan pengalaman motosikal ada. Kereta pun ada. Belum kira yang berlaku kepada orang sekeliling saya lagi. MasyaAllah, semua itu mengingatkan saya akan kematian. Kesannya, apabila menunggang moto atau bonceng moto, ingat sahaja akan kematian boleh menjelma pada bila-bila masa. Begitu juga dengan memandu kereta atau berada di dalam kereta.

Itulah tanda-tanda yang dekat bagi kita sebagai peringatan. Hanya sekadar sedar atau tidak sahaja masalahnya. Manusia katakan.

PERSOALAN


Mengapa walau saban hari ada saja peringatan berkaitan mati namun diri tetap sama? Dengar dan sebut pasal kematian pun dah kita tahu ia akan tetap bertandang. Sampai secara tak langsung adakala mulut berbunyi sebgeni, "setiap hari, bunuh.. bunuh.. dan bunuh..". Dan bukankah bunuh salah satu daripada kematian. Erm.. Renung-renungkanlah. Ya. Mudah disebut namun sukar dinyatakan.

Itulah persoalan yang patut ditanya. Walaupun banyak peringatan yang menjelma hatta seribu pun pasti tidak akan membawa perubahan terhadap seseorang andai dia tidak benar-benar mengimani Allah dan Hari Kebangkitan. Dan itulah puncanya terhadap permasalah ini.


Usah dinilai dengan orang lain. Memadai dengan kita tujukan kepada diri kita sendiri yang sering terlupa. Cuba kit fikir-fikir, beberapa kerap kita mempersiapkan untuk menghadapinya. Namun, kebanyakkan masa seharian kita dihabiskan begitu saja, bukan?

Bagai tiada yang bakal bertandang menjemput. Bagai kita hidup beribu-ribu tahun lamanya tanpa akhir. Bagai dunia hanya sekadar satu dunia yang hanya ia saja ada. Hakikat oh hakikat.

RESPON KITA

Sudah tahu apakah itu mati, ayuhlah kita semaikan bekalan selepasnya. Hidup kita bukanlah terlalu panjang jika nak dibandingkan dengan umat terdahulu. Umur 60-70 dah Allah panggil pulang. Kalau sampai umur 80-100 tahun tu, rezeki namanya. Extra point untuk kita sebagai hamba-Nya. Tapi, usah dilupa, umur muda pun dah banyak yang Allah panggil pulang sehinggakan ada saja baru lepas nampak dunia itu apa sudah dipanggil pulang. Itu belum lagi yang umurnya lingkungan remaja dan pemuda.

Kuasa Tuhan siapalah tahu. Hanya Dia yang mengetahui segala-galanya. Respon kita hanya bersiap bertempur dengannya. Andai baik amalan kita, baiklah bekalan untuk dibawa bersama. Jika buruk amalan kita, buruklah bekalan untuk dibawa bersama.

PENUTUP

Manusia tidak terlepas daripada membuat kesilapan, bukan? Tapi, pintu taubat Allah juga tidak pernah tertutup, bukan? Jadi, ayuh kita padamkan dalam minda kita tiada harapan lagi untuk diri. Yakinlah Allah sediakan banyak lagi jalan untuk kita kembali kepadanya. Gagal pintu ni, berusahalah cari pintu yang lain untuk kembali kepada-Nya. Allah Maha Menerima Taubat.

Yang penting usaha. Berusahalah dengan sebaik mungkin. InsyaAllah ada jalannya.

Wallahu a'lam..
Hidup dan masa perlu diisi, jikalau tidak ia akan terisi ^^

No comments: