PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, March 25, 2012

Seminggu di PERLIS

Umpama yang aku nisbahkan 

Mulut orang kata,

"Ni nak buat blog ke tak?"

"Macam hangat-hangat tahi ayam je blog ni"

"Awal-awal semangat, dah lama emm.."

Mungkin ada yang berkata begitu, bukan? Tetapi bagi saya, saya akan kata begini.

"Alamak! Lamanya tak update laman ni. Ish.. ish.. ish.. ", hati berbicara sambil menggeleng kepala.

"Ni bukan untuk nak publish untuk ramai-ramai.. sekadar mengingatkan diri ja. Kalau ada yang singgah, moga dapat manfaat bersamalah"

"Hang ni, kut bagi semangat. Apa la hang ni.."

"Tak sempatlah nak update.. entah la sebab apa.."

Emm, itulah hakikat dan realitinya. Nak ikut kata orang susah juga. Nak ikut kata diri pun juga susah. Sebabnya, banyak sangat tafsiran. Ada yang positif, ada pula yang negatif. Ada yang pembakar semanga, ada yang pemadam. Ada yang tak kisah, ada yang sebaliknya. Senang kata, macam-macam ada. Yang manakah patut saya ikut?



[Renung kejap..]

"Yang mana ya? Yang itu ka, yang ini? Tapi sebab apa keluar soalan ini dahulu?"

Itu persoalan yang timbul. Walaubagaimanapun, alhamdulillah saya jumpa jawapannya dengan satu persoalan lain.

"Sebab apa aku tulis blog ah? Untuk apakah?"

Ya. Itulah persoalan yang selayaknya bagi menjawab persoalan pertama tadi. Jika aku nisbahkan aku seorang penulis yang hebat, itu bukanlah aku. Jika dinisbahkan aku seorang blogger yang hebat, itu bukanlah aku. Masih ramai lagi yang jauh lebih hebat. Tetapi, aku cuba berusaha ke arah itu. Namun, ia sangat sukar. Tidak seperti fasih di mulut.

Jadi, aku hanya seorang insan yang suka diperingati. Dan itulah aku. Itulah saya. Itulah ana.

Sebab itulah saya jadikan laman ini sebagai sebahagian daripada bahan motivasi, peringatan, muhasabah dan renungan untuk saya mengimbas semula siapa diri aku sekarang ini. Tidak semestinya orang lain yang sahaja yang boleh sumber peringatan, bukan? ^^

SEMINGGU DI PERLIS

Alhamdulillah, hari ini dapat juga saya terus berkarya. Agak lama tinggal kerjaya ini. Emm.. kakulah sedikit ya. InsyaAllah. Hri ini saya nak berkongsi tentang seminggu saya di Perlis. Walau baru saja seminggu di negeri tempat saya dibesarkan - Perlis, sudah macam-macam telah diisi. Ada yang baik, ada yang buruk. Dan itulah lumrah. Dah masuk hari ini maka cukuplah seminggu saya berada di rumah bagi mengisi masa cuti mid-sem saya. Antara aktiviti istimewa buat minggu ini adalah:

1.  Ziarah MATRI.

Itu semestinya bagi saya bila jejak semula ke negeri sendiri. Apa yang tidaknya, di situlah tempat saya disuburkan dengan kefahaman, nilai-nilai Islam dan apa itu Dakwah dan Tarbiyah. Jadi, satu kerugian kalau tidak kenangkannya. Walau tak kesemuanya 'isi' MATRI sempat saya ziarahi, namun dah memadai sebilangan kecil - sahabat-sahabat seumur. Dapat sembang dengan mereka pun dah alhamdulillah.

2. Ziarah sahabat-sahabat UiTM.

Dapat juga bersua dengan beberapa orang sahabat di sana. Macam-macam topik keluar. Itulah, inilah. Senda ketawa semestinya.

3. Mengail ikan dan menangkul ketam di Kuala Perlis.

Yang ini pengalaman baru juga. Sebab buat kerja-kerja di di tengah malam. Tapi agak kurang sikit. Tunggu punya lama-lama tapi ikan tak dapat cuma ketam sahaja yang dapat. Masa saya ada hanya 2 ekor tapi itupun anak. Selepas beberapa lama kemudian, sahabat saya bagitau kata dapat lagi 2 ekor. Tapi kali ini bukannya anak tapi bapak. Yang jelesnya, ada satu kelompok lain yang tidak jauh dari tempat kami dapat ikan. Pergh, ikan sembilang pula tu. Dah la besar. 2 ekor pula. Masak gulai mesti sedap. Apa-apapun, itulah rezki namanya. Mungkin itu hari dia.

4. Jogging bersama orang lama.

Yang ini pula saja pergi menyibuk program orang lain. Jemput orang kedah, tapi yang saya (orang perlis) pula yang pergi. Nak isi masa dan 'charge' iman orang kata. Ni juga antara pengalaman. Maklumlah, saya cuti tapi orang lain tak cuti. Jadi, saya pergilah sorang ke sana (dari Kangar ke Jitra). Perjalanan 1 jam lebih sedikit sehala dengan bertemanlan kereta. (purata kelajuan 100 km/j - 140km/j.. Nak kejar masa katakan sebab hari itu hari Jumaat) Huhu..

Pendek cerita, sampai sana jogging 5 km, ada pengisian dari Sir Abduh (guru MATRI) dan pulang semula ke rumah. Memang letih la. Ikut mata macam nak pejam saja. Memang masa itu kekuatan hanya dari Dia sahaja. Tapi disebalik itu semua, saya dapat pengajaran betapa bahayanya bawa dalam keadaan terlalu letih dan mengantuk. Bila-bila masa pun boleh berlaku yang tidak diingini.

5. Jadi dreba (driver).

Memandangkan Allah izin lesen dah ada, lepas tu dah ada di rumah, kenalah jadi dreba untuk adik-adik dan umi ke sekolah. Walaupun mereka semua satu sekolah tapi masa tidak pulang tidak sama. Ada yang ada kelas tambahan habis lambat, ada yang awal, cikgu dengan hal cikgunya. Memang letih jugaklah duk ulang alik.

Tapi, dari sini saya belajar sesuatu. Betapa besarnya pengorbanan ibu ayah dalam membesarkan kita., menyekolahkan kita dan menahan karenah kita. Jika tiada kesabaran mampu saja bagi mereka membiarkan kita begitu sahaja dengan tidak endahkan kita. Tapi disebabkan adanya kasih-sayang dan pengorbanan, mereka tetap tabah menghadapinya.

6. Jumpa adik di MASDAR.

Satu-satunya ahli keluarga yang jarang di rumah selepas saya adalah adik lelaki saya ni. Ahmad 'Imran bin Ahmad Zahir namanya. Maklumlah dia lelaki, saya juga lelaki, jadi mudahlah masuk 'kepala' sedikit.

Punca ter'list' dalam perkara yang istimewa kerana tahun ini tidak sempat saya tengoknya setelah di masuk asrama di Maahad Tahfiz Sains Darul Muttaqin (MASDAR), Kodiang, Kedah. hajat hati banyak kali dah nak jumpa tapi tidak diizinkan-Nya lagi. Kebetulan, hari sabtu ada kenduri di 'area' itu juga. Jadinya, saya sekeluarga pergilah ambilnya untuk dibawa bersama makan kenduri saudara-mara di situ. Banyaklah 'mulut' duduk bersamanya. Itulah, inilah, dan macam-macam.

PENUTUP

Bagi akhiri, tidaklah berhajat bermadah panjang. Cukup sekadar dengan satu kata-kata, "Hidup dan masa perlu diisi, jikalau tidak ia akan terisi".

2 comments:

dua Jiwa satu hAti said...

Alhmdllah.. ble terbace pasal post kamu tentang MATRI teringat kembali memori berbuka IFTAR PERDANA bersama sahibah yang lain.. dan xsangka pada mlm ni Allah gerakkan hati utuk research tentang MASDAR n trjumpa blog kamu.. Alhmdllah.. ssungguhnya hati berasa tenang sesama beberapa hari di MATRI.. hati kembali dekat dengannya..

kuriyatur rohmah said...

Mf boleh tanya sikit. Sye blun faham pasal arti dari kata Hidup & masa perlu di isi klw tak ia akan terusi. Tlg di jawab y. Trima ksih.