PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Friday, July 01, 2011

Hidup kita seperti RODA BERGERAK

Roda - tajuk perkongsian kita kali ini

Bismillah daku lafazkan..

Ayuh bersama kita mengatur syukur kepada-Nya yang abadi kerana masih terus menerus memberi nikmat kepada kita. Alhamdulillah kita ucapkan sebagai salah satu bukti kita bersyukur dengan pemberian nikmat-Nya kepada kita.

InsyaAllah kali ini saya akan tampil di laman ini dalam berkongsi peringatan untuk diri saya dan pembaca laman ini yang bertajuk 'hidup kita seperti roda yang bergerak'.

PENDAHULUAN

Roda. Satu benda yang membawa erti sesuatu yang berbentuk bulat dan mampu bergolek, betul? Ya, pabila dikatakan roda itu bergerak atau bergolek, ini bermaksud tidak selamanya berada dalam keadaan statik.

Apa maksud itu?

Ya. Statik di sini bermaksud - setempat. Tetapi hakikat roda tidak begitu. Kadang-kadang berada di atas, adakalanya berada di bawah dan ada masanya berada di depan dan begitu juga sebaliknya ad ketikanya berada di belakang.

HIDUP KITA

Jadi, begitulah juga dengan kehidupan kita.

1. Tidaklah setiap masa kita berada di peringat atasan. iaitu hanya memimpin. Memang benar kita perlu jadi pemimpin yang sentiasa merancang, mengarah, mengatur dan sebagainya tetapi perlu juga untuk kita bersedia ada masanya dipimpin. Sebabnya pabila 'mindset' kita hanya mengarah atau mengatur orang, kadang-kadang pabila diizinkan Allah dia tidak bersedia untuk dipimpin, diarah dan diatur.

Itu perlunya kita sedar hidup kita seperti roda yang bergerak dan bergolek - kadang-kadang di atas, kadang-kadang di bawah, kadang-kadang di depan dan kadang-kadang di belakang.

2. Masih dalam ruang topik kali ini. Semasa berada dalam perbincangan. Perlu ada kalanya kita melontarkan pendapat, pandangan dan ideal yang bernas. Tetapi, ada ketika kita terlupa dan tidak terfikir kita sahaja yang melontarkannya disebabkan ahli yang lain memahami jika dilontar pun sebarang pandangan tidak diterima oleh kita secara bulat-bulat walaupun ada baiknya pendapat mereka tersebut.

Ini menunjukkan kepada kita, apabila tidak persediaan untuk jadi orang di bawah yang menerima pandangan orang lain begitulah jadinya. Hatta, hingga akhir kehidupan kita pun tanpa ada rasa untuk mengubah perspektif bahawa kita sahaja yang benar dan betul tetapi terlupa adakalanya ia batil akan terus dibiarkan menjadi batil dan kekecewaan akan menyelaputi diri gara lontaran pendapat tidak diterima orang - mungkin batil atau tersimpang dari landasan tanpa sedar.

PENUTUP

Setakat itu sahaja sedikit contoh buat diri ini fikirkan. Mudahan menjadi titik mula untuk terus difikirkan hidup ini tidak selalu berada di atas.

Wallahu a'lam..

No comments: