PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Wednesday, November 25, 2009

Rehlah Tarbawi bersama sahabat #1

“Azhar, macam mana nih? Driver sapa nak jadi?”

“Tak tau la..tapi Abg Abu Zar kata dia boleh mai hujung minggu ni”

“mm..klu dia x leh macam mana? First kita dah ajak Abg Ali, lps tu dapat tau dia x boleh..kita ajak Abg Iyad pula tapi respon sama juga dgn Abg Ali..Tak boleh”

“Tak pa..kita tengok dulu..”

Perbualan ini berlaku pada tanggal 19/11/2009 bersamaan hari khamis. Perancangan demi perancangan telah pun disusun. Pada cuti kali ini, saya bersama sahabat saya, Azhar telah merancang satu rehlah. Kali ini lebih sistematik daripada tahun lepas. Tahun lepas hanya ke Gua Kelam, tapi kali ini meliputi Perlis, Kedah dan Seberang Prai. Ujian tetap menimpa kami iaitu ketika mencari driver yang mana dia berfungsi sebagai ketua Rehlah. Asalnya kami rancang ajak Abg Ali sebagai leader tapi ada masalah sedikit. Terpaksalah kami guna plan B. Plan B kami ajak Abg Iyad(Akhyar). Tapi last minute dapat tahu dia ada kerja lain. Saya time tu hampir give up ja. Alhamdulillah hari Jumaat time semua orang balik Abg Firdaus Hashim pergi MATRI. Kami pun terus minta dia jadi driver dan leader kami. Walaupun agak keberatan, inilah satu-satunya harapan untuk jadikan Rehlah kami berjalan lancar. Transport utama kami ialah kereta Saga Pak Cik Zakaria(tu pun ambil hari Sabtu sebab PZ nak tukar tayar). Memandangkan kami nak ajak ramai orang pada keesokan hari, kami pun ambil keputusan untuk pinjam satu Van dan kami dapatkannya dari seorang sahabat kami, Hazmin. Alhamdulillah petang tu juga kenderaan tersebut dapat dan semuanya berjalan lancar.

HARI PERTAMA REHLAH

Hari Sabtu bermulalah rehlah kami, mengikut perancangan kami akan mula bergerak selepas makan kenduri Abg Fadhli Md Diah di Taman Melati. Sebelum tu mestilah ada persiapan, Lebih kurang jam 9.30 kami pun bergerak ke Kangar. First station kami ialah stokis HPA di Taman Sena untuk dapatkan ayam organic. Lepas tu ke rumah saya untuk ambil tempat bakar ayam dan arang (maklumlah kat rumah dah ada x payah nak beli jimat sikit kos). Alang-alang di rumah, kami pun guna kesempatan untuk kupas bawang dan seterusnya kisarkan. Agak pukul 12 kami pun pulang ke MATRI. Sesampainya di sana kami pun buat persiapan yang berbaki. Selepas solah Zohor dan pergi kenduri (dalam pukul 4.00 ptg), kami pun berangkat keluar dari MATRI untuk ambil Hazmin dan terus ke Gua Kelam. Dalam lingkungan 5.15 ptg kami pun tiba di sana. Tanpa berlengah masa lagi kami terus ke belakang gua untuk buat BBQ ayam. Tapi satu perkara yang tak beberapa menyenangkan iaitu tak dapat mandi-manda sebab air pada hari itu deras dan laju dan boleh mengaikbatkan perkara yang tak diingini berlaku. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. Alhamdulillah time kami pergi sana tak ada orang pun sebab kami masuk time orang dah keluar dan counter pun nak tutup.

Ikhwan di barisan hadapan van

Dari kanan: Hazmin, Asnawi dan Utbah

Dari kanan: Nafis Akhtiar dan Asnawi

Perjalanan dituruti dengan hujan

Abg Firdaus sedang memandu

Tengah bina bara api

Bersama membakar ayam

Ikhwan tengah kalih ayam

Inilah hasilnya


Habis sudah perut diisi dengan kekenyangan kami berangkat pulang, Memandangkan 7.40 mlm kami belum solah Maghrib, kami singgah di masjid untuk mengerjakan kewajipanNya. Dalam pukul 8.00 mlm lebih kami tiba di MATRI. Dalam keletihan masih terasa kami pun terdengar azan Isya’ menandakan panggilanNya sudah memanggil kami. Lantas kami ke Musolla untuk menunaikan solah. Selepas saja kewajipanNya telah tertunai, saya pulang ke asrama untuk beristirehat.

No comments: