PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Thursday, January 27, 2011

Pengalaman itu mendidik


Setiap sesuatu ada mula dan pengakhiran

Bismillahirahmannirrahkim...

Dengan nama-Mu saya menulis..

Pada kebiasaan, apabila kita bertemu dengan orang, antara soalan yang sering ditanya, " Dik nama apa?" atau "Kamu umur berapa?" atau "Tinggal di mana?". Betul tidak begitu yang sering terjadi dalam kehidupan seharian kita bila bertemu dengan orang. Tidak kiralah orang dikenali atau orang tidak dikenali atau juga orang yang dikenali tetapi lama tidak bersua atau sesiapa sahaja yang bergelar manusia. Apakah yang sebenar yang tersirat dari persoalan begitu ringkas dan mudah dijawab itu.

Allah Maha Mengetahui tahu apa yang tersirat an tersurat pada diri makhluk ciptaannya. Walaupun dengan soalan. Pelik! Kaitan apakah persoalan dengan hikmah yang tersirat? Cuba lihat dengan pandangan yang menyeluruh, kehidupan kita sebenarnya diselaputi dengan ribuan soalan. Dan soalan itu secara sedar atau tidak telah mengajar tentang suatu yang bermakna dalam kehidupan kita. Hakikat erti kehidupan. Ya, sebenarnya persoalan-persoalan inilah yang banyak membuka fikiran kita untuk lebih memandang kehadapan. "Apakah cita-cita kamu?", "Apakah kamu ingin semasa ini dan itu..?", "Mengapakah kita tidak boleh buat yang itu dan ini..?" dan bayak lagi. Tetapi masalah manusia sekarang tidak menjadikan persoalan yang dilontarkan itu sebagai satu anjakan dan tindakan untuk kita terus mengharungi dunia yang penuh fana ini.

Sekarang, kita berbalik pada pokok post saya tentang tiga persoalan yang hangat ditanya. Bagi saya, tiga persoalan itu hakikatnya ingin menyebut tentang pengalaman. Ya, jika diperhatikan. Nama, umur dan tinggal. Semuanya itu adalah bagaimana sejarah kehidupan kita. Dan ketiga-tiga persoalan ini berkait rapat. Ayuh kita meneliti.

Nama

Adakah ada sesuatu ciptaan tidak terdapat nama? Pasti jawapan dari anda akan menyatakan tidak. Begitu jua dengan saya. Nama berfungsi sebagai pengenalan pada diri atau identiti sesuatu benda. Makhluk dengan namanya yang tersendiri dan benda dengan jenama yang tersendiri. Dalam kita menjalani kehidupan, nama bertugas sebagai siapakah kita. Kita berjalan semuanya atas nama diri kita. Dan ini sebagai kayu ukur tahap keprinsipan seseorang. Jika dia seorang yang berprinsip sudah pasti dia akan menjaga maruah dan imej idenatitinya itu.

Umur

Umur. Umur menunjukkan kepada kita tentang perjalanan kehidupan. Ia akan menjadi pengukur sejauh mana kehidupan kita lalui. Bermulanya pada saat diri kita dilahirkan sehinggalah kita dipanggil pulang. Andai kita tidak mengenali berapa panjangkah tempoh kita lalui, susahlah untuk kita mengetahui apakah pengalaman yang kita dapat dalam sesuatu tempoh tertentu. Sebab itulah penting bagi kita yang bergelar manusia akan umur. Hatta barang pun ada umurnya. Bila barang itu dikeluarkan dan bila barang itu akan dijangkan tamat tempoh.

Tempat tinggal

Logikkah manusia tiada tempat tinggal? Jika tidak kenapa? Semestinya tidak. Ini kerana tempat tinggallah yang menjadi tempat teduhan dan perlindungan kita. Cuma ada sesetengah antara kita yang mewah dan ada juga sebaliknya. Tapi kehendak manusia yang inginkan mewah dan senang itu bukanlah suatu perkara yang penting dalam kehidupan. Ia hanya kehendak. Yang penting di sini keperluan kita iaitu adanya tempat tinggal.

Dari tempat tinggal itulah kita dibesarkan. Kita lalui pelbagai sejarah hidup yang senang, susah, pahit, manis, seronok dan sedih. Dan dari sejarah hidup itu terlahirnya pengalaman hidup. Dan di situ kita belajar pelbagai erti kehidupan. Tambahan pula bagi mereka yang sering hidup berpindah rumah. Sudah pasti banyak pengalaman yang dia dapat.

Untuk apakah pentinngnya tempat tinggal dalam pengalaman? Sudah pasti jawapannya untuk memahami kehidupan persekitaran kita. Budaya, adat resam, bahasa, loghat, bangsa dan agama. Semua perlu kita fahami sedikit sebanyak dalam memahami waqi' (suasana) semasa.

Nama + umur + tempat tinggal = pengalaman

Pengalaman

Sudah selesai kita bincang dengan setiap satu persoalan yang sering dilontarkan, cuba kita gabungkan tiga aspek sebentar tadi. Apakah hasilnya? Bukankah suatu pengalaman? Ya, benar. Ia adalah pengalaman kita berdasarkan sejarah yang telah kita lalui. Oleh itu, pandulah hari-hari yang mendatang dengan mengambil iktibar dan ibrah berdasarkan pengalaman hidup yang telah kita lalui. Laluilah perjalanan dengan menjaga maruah kita, gunakan tempoh yang ada sebaiknya dan memahami suasana.

Tetapi..

Ada antara kita yang sudah hidup hampir setengah abad tetapi tiada perubahan pada dirinya. Adakah kita terfikir kenapakah terjadi sedemikan rupa? Jawapannya mudah iaitu kerana pada dirinya tiada:
  1. Ilmu yang benar
  2. Amal yang baik
  3. Iman yang sohih

Kesimpulan

Gabungkah pengalaman dengan ilmu, amal dan iman. Insya Allah, hasilnya akan menjadi penglaman yang mendidik.

Formula:

pengalaman + ilmu + amal + iman = pengalaman yang mendidik

almari pengalaman

Harapannya semoga semua yang berlaku menjadi pengalaman yang mendidik dan terdidik. Dan ketahuilah bahawa pengalaman sebenarnya adalah mendidik. Pandukanlah pengalaman itu ke arah jalan yang positf dan lebih taqarrub (dekat) dengan Allah.

Wallahu a'lam..

No comments: