PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, January 23, 2011

Seketika bersama

Hari yang indah

HARI ini, aku seketika bersama sahabat2..Alhamdulillah aku lafazkan..Walaupun pelbagai rancangan yang dirancang tak dapat dilaksanakan..Aku merasakan satu pengalaman yang agak mentertawakan diri dan mencuit hati aku keseorangan..

Jam 8.30 pagi hari ini..entah bagaimana aku terdetik mengajak sahabat2 aku yang tinggal luar Perlis dan kini mereka sudah berada di Perlis untuk berjumpa seketika..Aku pun telefon salah satu sahabat aku..

"Aslm Ikhwan..nta kt mana?? Free tak?? Nak g MATRI tak?? Kalau nak g MATRI boleh la ikut ayah ana..dia ada kerja sikit kat sana..anta try tanya sahabat2 yang lain..ok" antara permulaan persoalan aku lafazkan semasa perbualan telefon dengannya.

Pada mulanya..Aku suggest kat dia samada nak gi MATRI atau Bt Pahat (macam besa la..hajat aku yang terpendam nak gi mandi)..Tapi macam mana..Pendek cerita..dia kata, sahabat2 setuju nak gi MATRI..Aku pun ikut..yang penting aku dapat bersama mereka..Aku merasaukhuwah itu lebih penting buat diriku..

Lingkungan 9.30 pagi, aku singgah di rumah Wan Afiq untuk ambik mereka..Alhamdulillah..Sekali lagi aku dapat bersama mereka..Kami pun bertolak ke MATRI..Pelik..semua dah pakai seluar trek..cuma 2 orang saja tak pakai trek tapi bawa bekalan pakaian ganti..macam mereka ada plan lain je..mungkin nak mandi kot..aku terkejut..mereka setuju ke nak pergi mandi..

Setiba aku di MATRI

"macam mana skrg? Nak buat pe?" satu pertanya yang terkeluar dari bibir aku..

Kami masing2 pandang antara satu sama lain..blur..seolah-olah tak tau nak buat apa..Aku pun cadang nak pergi Bukit Jernih untuk mandi (jauh la sikit dari MATRI..tapi selalu juga pergi..lebih kurang 5@6 km..) Aku pun seronok bila nampak muka depa macam setuju je..tak beberapa lama kemudian..ada antara kami yang tak beberapa respon nak pergi..kami pun berlepak sambil bincang apa program nak buat..sembang-senda..gurau ketawa jalan hulu hilir..dan macam2 lagi perkara kami buat di MATRI..Sepanjang perjalanan tanpa tujuan tu maam2 insan kami jumpa..Cg Saiful..Cg Norizan..pelajar2 lama dan baru..dll..Dok tak sedar dah hampir pukul 11 pagi. ..Dapat juga Bashir(SMIK) jalan2 di persekitaran MATRI..

"macam mana sekarang?" salah seorang kami bertanya..

"nak pergi mandi mana? Bukit Jernih..Batu Pahat..Bukit Ayer..??"

Bila fikirkan..Paling dekat Bukit Jernih..tapi masalah kena jalan kaki yang panjang dan jauh..Jika Batu Pahat dan Bukit Ayer..kena guna perkhidmatan teksi sebagai transport..duit pasti guna..semuanya ada saja halangan..uhh..letih sungguh fikir..tak beberapa lama..keputusan nak pergi mana dapat..Bukit Ayer..

Teksi pun dihubungi..Tak berapa lama lagi teksi datang..masalah lain pula timbul..bilangan kami semua 6 orang..sebuah teksi mampu memuatkan 5 orang saja..maknanya salah seorang kena guna transport lain dan terpaksa dikorbankan dirinya untuk sahabat2 yang lain..tapi..kami nak semua juga ikut..cadangan untuk hubungi sahabat kami yang boleh bawa moto dipersetujui..boleh la diboncengkan seorang sahabat kami di sini..

Perancangan Allah sungguh baik..sahabat kami boleh datang ambil..Kami pun nak mula bergerak..Driver teksi pun bertanya..

"ni dik nak pegi mana?"

"Bukit Ayer.."

"ada air ka..bukan tengah pembinaan..?"

"kalau Batu Pahat?"

"ada tempat mandi ka?"

Kami masing2 tertanya..betul ka macam pak cik tu kata..kami semuanya baru seminggu balik dari kursus di negeri orang..termasuklah aku..tentang tempat2 di Perlis kemungkinan berubah..tapi samada pasti atau tidak saja..

"Kalau Bukit Jernih macam mana? tak silap pak cik tak boleh mandi.."

Jawapan yang diberi sama saja..ada tempat mandi?..Kami pun ubah jawapan..pergi balim pada jawapan tadi Bukit Ayer..Tak silap aku proses pembikinan dah lama siap..kami sama2 pening..aduh..macam mana nih..

"Dik..macam mana ni..nak pergi mana?"

"Bukit Ayer"

Masa terus berlalu..Tengah perjalanan tukar pandangan..nak pergi Batu Pahat..Setiba di sana..Kami pun turun dari teksi..Mata pun mencari punca air untuk kami basah badan..Tapi..Macam tak berapa sesuai la untuk kami mandi..Kami pun ambil semula teksi tu untuk terus perjalan ke Bukit Ayer..

Dalam teksi

Sampai di Bukit Ayer..

Berjalan menuju ke kawasan mandi


Muka pun kembali ceria..badan yang lesu sudah segar..kaki pun melangkah ke kawasan mandi..Aduh..ceteknya..tak best la macam ni..resah..kecewa..penat..kembali terasa..nak buat macam mana..duit tambang dah bayar..Semua pergi mandi dengan gitu2 saja..Aku duduk di atas..tak mandi..Hajat aku hanya terpahat..Semua kecewa dengan apa yang dilalui..

Muka pasrah


Memerhati air yang sama paras dengan pinggang..kecewa..

"tak pa..satu hari nanti aku pasti dapat mandi air sungai juga..Insya Allah" Suara hatiku yang terpedam lama untuk mandi..

Aku yakin..setiap sesuatu pasti ada hikmahnya..Antara hikmah yang aku rasa..

1. Allah nak kami lebih kenal-mengenali lagi antara satu sama lain dengan kebersamaan ini.

2. Allah nak kami dapat berkongsi pengalaman JDK di zon masing2 dengan masa yang ada yang sepatutnya kami mandi.. (kalau mandi mesti susah nak bersembang lama)

3. Dia nak mendidik erti kesabaran, ketabahan dan persahabatan dalam kehidupan.

Dan banyak lagi aku rasa..

Penutup

Semuanya yang aku lalui hari ini macam telah dirancang..Siapa lagi jika bukan Dia yang Maha Kuasa. Benar kata-Nya dalam Al-Quran..

"Kamu merancang dan Allah juga merancang. Sungguh perancangan Allah itu yang lebih baik"

..dan benar juga kata papatah..

"Kamu hanya berusaha dan natijah milik-Nya.."

Oleh itu, merancanglah dengan teliti dan baik. Mudahan perancangan kita menjadi baik juga. Jika apa perancangan kita tak menjadi atau berhasil..Ketahuilah..Sesungguhnya kita itu berada dalam perancangan Allah dan sudah pasti ia lebih baik..

Moga apa yang aku lalui menjadi satu amalan yang diterima oleh-Nya dan dijadikan amal ibadah..dan ukhuwah antara kami akan terus berkekalan..Amin

Wallahu A'lam

4 comments:

ONE_SYAIFUL said...

salam
maaf
ana x dpt join antum kelmarin
terpaksa jg asrama since ust mahadzir x de
insya ALLAH next time :)

Archer93 said...

never mind cg..
nti InsyaAllah 29 hr bln kami ada kt perlis..
boleh la p mndi ngn cg..

brohamzh said...

Assalamualaikum,

Kesian betui la baca kisah antapa, mesti syahmi frust tak boleh mandi..hehe

Wassalam

Archer93 said...

x de la smpai cmtu..
cuma sikit kecewa..
syahmi dpt mndi jg walaupun sat just cukup syarat..
hehe..