PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Wednesday, January 19, 2011

Perjalanan Anak Utara ke Timur



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

sudah sekian lama blog nie aku biar terusang..
jd hari aku nak buat gotong royong skit tuk bersihkan sawang2 yg semak dalam blog nie..
dengan apa??

Hah..jom ikut...

First, nak ajak sama2 merafa' dan bersyukur kepada Allah..
sbb masih lagi Dia izinkan penulis utk menulis laman ini..memang agak berat..
diri nie bukanlah sehebat penulis blogger yang lain..just tulis utk jadikan kenangan diriku dan perkongsian buat semua (klu sudi la..)

Dengan izin kesempurnaan pancainderaan dapat lagi kita menulis, mendengar, melihat dan beramal. Mudahan amal kita dikira oleh Allah..Utama dan Sewajibnya bersyukur kerana Dia masih lagi memberi nikmat IMAN dan ISLAM..di samping nikmat penting yang lain berSAHABAT kerana-Nya dan KEFAHAMAN tentang Islam..

InsyaAllah kali ini penulis nak tulis pengalaman selama 26 hari di negeri orang. Hari Sekadar intro saja. Matlamat pengembaraan adalah untuk menyertai kursus jatidiri dan kesukarelawanan(JDK) Zon Timur pada tarikh 25 Disember 2010 - 15 Januari 2011 anjuran HALUAN dengan kerjasama JAKIM dan KTD.

24 disember 2010


Hari itu merupakan detik permulaan diri hamba mengorak langkah ke negeri orang..Hari itu juga merupakan hari ke-4 aku selepas menamatkan SPM..Perjalanan hamba yang tinggal di nun hujung utara ketika itu mula bergelar perantau bermula pada jam 9.15 pagi hari Jumaat. Bersamaku ditemani 2 orang sahabat sesekolah (Hazmin dan Safuan). Pejam celik pejam celik mata..berhenti bergerak berhenti bergerak bas dah sampai Ipoh. Jam di henset pula menunjukkan jam 3 petang. Turun saja dari bas, Syahmi telah menyambut kami(Huh..agak terharu..bertuah dapat sahabat cmni...). Tapi ada kesiannya..sahabatku, Syahmi Ibrahim tunggu kami sekian lama bermula dari selepas solah Jumaat (maaf Syahmi noh..bas sampai lambat). Kami pun dijemput oleh Pak Cik Ibrahim untuk berehat di rumahnya di Simpang Pulai. Sampai rumah dia kami pun kumpul tenaga sikit walaupun aku tahu tenaga dikeluarkan hanya sekadar bertahan dan menutup mata dalam bas. Itulah perhentian pertamaku sebelum berangkat ke negeri pantai timur, Terengganu.

Jam menunjukkan pukul 9 malam. Aku dan sahabat2ku telah bersiap untuk meneruskan musafir. Kali ini telah samakin bertambah dari 3 kepada 5 orang (Syahmi dan Abd Rahman turut menyertai). Bas Persatuan dijadualkan pukul 10 malam. Driver bus menjalankan tugas seperti yang ditetapkan. Kami pun berehat dengan sepuas-puasnya (huh..nikmat) dalam bas sebelum bas berhenti di Jertih jam 4 pagi.

"Jertih..Jertih..Jertih.." kedengaran suara dari seseorang melaung menyebut satu tempat di Terengganu. Itulah tempat yang Pakcik Zukri suruh kami berhenti.

Aku pun menyelup henset dari seluar untuk hubungi Pak Cik Zukri (kata Abg Ali Irfan beliau yang incharge bahagian pengangkutan untuk kursus JDK Zon Timur..)

"Skrg dah sampai Jertih..napa nampak gelap ja..tak da tempat rehat elok skit ka.." Suara dari mulut tertanya-tanya kepada sahabat2 sekeliling.

Beberapa ketika..

"Suhaib, jom jalan2 cari port elok skit untuk kita.." Syahmi mengeluarkan cadangan untuk mencari tempat yang lebih sesuai daripada bertengek di tepi jalan.

Aku pun setuju dan ikut jalan2 dengannya di sekeliling kawasan tersebut. Sahabat2 yang lain duduk di tepi jalan menjaga beg kami semua. Bangunan di situ semuanya gah2 belaka (dari perlis la..). Tapi aku masih pelik..ada bangunan yang terpapar nama Jertih dan ada juga Besut. Fikiranku tertanya2..apa kaitan besut dan Jertih..?? Pening..(dah la datang dari pelusuk utara..huhu)..Apa yang penting tujuanku mesti sampai ILIM besut...

Tak lama kemudian tempat yang paling sesuai telah jumpa..iaitu masjid (nama diberi Masjid Hadhari). Kami pun bergerak ke situ..Selepas beberapa minit berehat bersembang di bangku batu masjid sebuah Avanza muncul. Keluar seorang pak cik datang menghadap kami. Rupa2nya itu Pak Cik Zukri yang kami selalu hubunginya.

Masa pantas berlalu..kami ditempatkan sekejap kem bina negara Kluang, Terengganu..Kata pak cik di Tganu, ILIM Besut boleh mula masuk pukul 8 pagi..jadi, terpaksa la duduk berehat di surau di situ.

"Ttrrr....Trrrrrr" getaran hensetku menandakan ada panggilan masuk. Afiq Khairuddin namanya.

"..Wslm..ang kt ne...?? Bila nak smpai..ang call Cg Zukri bg tau kata ang dah sampai.." Aku membalas.

Beberapa lama kemudian Afiq sudah bersama kami..Nampaknya bilangan dari 5 bertambah menjadi 6 orang. Maksudnya orang utara dari MATRI lelaki dah berkumpul bersama..Kami bersama solah Subuh di surau tersebut. Terkejut aku, lepas saja panggilan azan sorang demi sorang insan yang dikenali muncul...Abg Ali Irfan..Faizuddin..Abg Iqbal..dan ramai lagi(tak larat nak tulis semuanya)..Ohh..rupanya semua pakcik2 dari Kuala Terengganu dan Kelantan berkumpul di situ dulu..Selepas saja Solah Subuh berjemaah semua beransur pergi..kembalilah menjadi kami ber6..huhu..terpinga-pinga tak tau buat apa..

25 Disember 2010

Hari masih gelap..perlahan bertukar cerah..matahari mula menampakkan sinarnya..Kami masih bersendirian di surau..Selepas kemasan diri selesai..kami pun mula berjalan sekeliling surau..kedengaran angin dan bunyi ombak serpih kedengaran..tandanya kami berhampiran pantai..(semuanya seronok). Perlahan keluar pintu pagar menuju bunyi tersebut..Indah benar pantai di situ..Malang tak berbaur..Musim kengtujh katakan..kuat sungguh ombak di situ..Apa yang mampu buat sekadar bergambar..



Jam dr 8 pagi perlahan-lahan bertukar kepada 9 pagi..Perut masih kosong tak diisikan makanan sejak 12 jam lalu (akhir makan di rumah Syahmi ketika makan malam)..Dengan harapan ada rezeki..

Tiba2 muncul sebuah kereta Naza bergerak menuju ke surau kami diami..Seorang pak cik(namanya Pak Cik Muslim) keluar berjumpa kami..

"Nie nak pergi mana..??" Pak Cik Muslim bertanya.

"ILIM, Besut.."

"Jom ikut pak cik..3 orang dulu..yang lain kemudian.."

Aku, Hazmin dan Syahmi terus menawarkan diri sebagai 3 orang pertama..Alhamdulillah..kami dapat ikut pak cik yang datang dari Kelantan.

Akhirnya kakiku jejak juga di ILIM, Besut..


bersambung....(tak larat tulis dah..nanti sambung)


P/s=sekadar diari utk penulis..Maaf klu agak serabut noh..

1 comment:

Aisyah Ulya said...

Gud sharing.. Dont forget the continuance..