PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Friday, January 28, 2011

Musafir itu Indah


Bismillahirahmannirrahim..

Dengan nama-Mu, Allah saya menulis.

Pertamanya suka untuk saya mengatur syukur kepada-Nya kerana tiada pernah henti Dia (Allah) memberi nikmat kepada hamba-Nya. Tambahan pula diberi nikmat yang terbesar dalam kehidupan mukmin iaitu IMAN dan ISLAM. Alhamdulillah saya ucapkan.

Hari ini, merupakan hari saya cuti mingguan kerja. Tapi tidak bermaksud berhenti dalam melakukan semua perkara. Hanya sekadar cuti daripada mengajar pelajar di sekolah. Dengan izin Allah, Dia telah mengaturkan kami pada hujung minggu ini dengan pelbagai perkara baik yang mampu kami lakukan. Mengikut perancangan saya dan sahabat-sahabat yang sekerja di sekolah (Azhar Hilmi, Syahmi Ibrahim, Fitri Zakwan dan Al-Bashir), kami merancang untuk pergi ke Perlis pada hujung minggu ini (Jumaat dan Sabtu). Terdapat beberapa perancangan aktiviti yang telah dirancang antaranya ziarah rumah cikgu, bermalam di MATRI dan pulang ke rumah sebentar. Tidak lupa juga untuk melaksanakan program mandi-manda di Bukit Jernih. Mungkin beginilah kehidupan guru sambilan pra-bujang. Pada hari persekolahan berada di sekolah. Pada hari cuti ada sahaja aktiviti dan program di luar sekolah. Perlulah saya bajetkan duit dan masa dengan lebih baik.

Tetapi susunan Allah sungguh cantik. Kami hari ini tidak jadi pergi ke Perlis disebabkan ada seorang sahabat kami, Ikhwan telah memanggil untuk datang ke Alor Setar membantunya sedikit program Aulad Banat di situ pada esok hari (Sabtu). Bila berfikir panjang, bagus juga dengan pengisian aktiviti sedemikian dalam kehidupan kami berlima yang hidup pra-bujang ini. Memanglah pada asalnya, nampak gaya macam tidak jadi sahaja pergi ke Alor Setar. Kalau boleh nak terus ke Perlis. Jimat sedikit duit yang digunakan. Faham-fahamlah hidup sebagai cikgu yang pra-bujang yang duit poketnya tidaklah beberapa banyak. Tetapi, ada sahabat-sahabat saya berpesan rezeki itu datang dari Allah. Kalau ada rezeki, syukurlah. Jika tiada, semua itu ujian. Dan kami masing-masing setuju dengan kata-kata tersebut. Ada benarnya.

Walaupun aktiviti mandi terpaksa diketepikan dan bermalam di MATRI dibatalkan, ia bukan halangan buat kami. Ini bermakna bukan lagi rezeki untuk kami berseronok bermain air. Mungkin Allah nak gantikan dengan perkara lebih berfaedah dan menarik. Hakikatnya apa yang saya rasa hari ini adalah sungguh indah. Saya diberi keizinan dari-Nya untuk bermusafir. Walaupun musafir kami singkat dan pendek, tetapi terdapat pelbagai perkara dan pengalaman yang baru kami dapat. Ukhuwah antara kami semakin serasi. Bersama di masa senang, bersama di masa susah dan bersama harungi kehidupan pra-bujang ini. Inilah ukhuwah.

Musafir kali ini mungkin singkat sahaja. Tetapi minggu ke hadapan insya Allah lebih panjang. Mudahan lebih bermanfaat dan terisi. Dan doakan kami sentiasa dalam pemeliharaan-Nya. Itulah hajat saya. Mungkin itu sahaja post kali ini. Musafir itu sebenarnya indah.

Fitri dan Bashir sedap menjamu selera di RFC

Seusai makan di RFC

Di dalam bilik homestay Salsabil


Ikhwan dan Bashir di luar Souq Al-Bukhary

Syahmi bergaya dengan handphonenya


Wallahu a'lam

No comments: