PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Wednesday, February 09, 2011

Sahabat sejati

Bismillah.. Dengan lafaz ini saya mulakan menulis..

Alhamdulillah, selagi lagi saya mengatur syukur ke hadrat Ilahi kerana masih diberi peluang untuk saya kembali menulis dalam laman ini. Hampir sebulan lamanya laman ini tak di'update'. Bukan apa, cuma tidak diberi keizinan. Hajat hati memang nak selalu update. Tapi nak buat bagaimana. Satu demi satu masalah datang tanpa diminta dan diduga. Apa-apa pun, bagi kita sebagai seorang yang beriman kepada Allah perlu merasakan ia merupakan satu tarbiyah buat kita.

Ukhwah

InsyaAllah, untuk post yang pertama dalam bulan kedua ini, penulis akan berkongsi tentang sahabat. Kenapa agaknya tiba-tiba hendak menulis tentang sahabat? Ya, jawapannya bagi saya, perkara ini cukup penting dan sungguh bernilai bagi saya. Dan anda bagaimana? Bagi saya anda juga berpendapat sama seperti saya. Saya yakin anda juga mempunyai sahabat dan saya juga begitu.

Pendahuluan

Nilai sahabat

Sahabat. Satu perkataan yang cukup tersirat padanya beribu hikmat. Jika ia benar-banar dihayati dan merasainya. Pelbagai pendapat orang tentang sahabat. Ada yang berpendapat begitu, dan ada juga begini, dan macam-macam lagi. Betul? Bagi saya bagaimana pula?

Sahabat merupakan insan yang istimewa yang wujud untuk bersama-sama mengharungi dunia yang fana demi mencapai kecemerlangan dunia dan akhirat. Dia akan bersama kita dikala senang mahupun susah. Seronok mahupun resah. Gembira mahupun sedih. Dan ketika berjuang mahupun jatuh tersungkur. Tidak semestinya hanya berdamping ketika keadaannya postif sahaja - senang, gembira, suka dan sebagainya. Tetapi dia bersama dengan kita selama-lamanya. Walaupun jarak yang memutuskannya, masa yang meninggalkannya dan usia yang memisahkannya, tetapi itu semua bukan halangan untuk kita berpisah.

Persahabatan abadan abada

Tapi, adakah semua itu akan terus kekal hingga ke hujung hayat dan ke akhirat? Ya, satu persoalan yang menarik dan mungkin ada yang mempersoalkannya. Apa kata kuncinya? Jalinkanlah hubungan kerana Allah dan berlandaskan syara'. Bahasa arabnya ukhuwah fillah. Inilah jawapannya. Andai kata kita bersemi hubungan dengan sahabat kerana Allah dan mengikut syariat Allah, insyaAllah terbentuklah ukhwah (persahabatan) yang akan berkekalan hingga ke Akhirat kelak.Dan itulah yang dipanggil ukhwah fillah abadan abada. Bukannya atas dasar peribadi, harta, pangkat dan rupa. Tetapi atas dasar keimanan kepada-Nya yang berbuahkan persahabatan yang mulia. Oleh itu, bersahabatlah dengan semua orang. Elakkan dari persengketaan dan permusuhan. Pasti kita merasai kemanisan yang terselit di dalamnya. Dan pasti kita menginginkannya!

Sahabat sejati

Ayuh lihat pula pandangan yang lain..

"Nikmat paling bernilai selepas nikmat iman dan islam adalah nikmat memeliki sahabat yang soleh dan jika kamu dapati wujud kasih sayang antara kamu dengannya maka peganglah ia dengan sunguh-sungguh.."
-Saidina Umar Al-Khatab-


"Sahabat adalah orang yang tidak mengiyakan kesalahan sahabatnya yang lain.."
-Us Mahadzir Mohamad-

"Sahabat ibarat mata dan tangan. Andai mata tangan terluka maka mata yang akan mengalirkan air mata. Lalu tangan yang akan mengesatkannya.."
-Sdr Afif Zaki-


Dan banyak lagi..dan saya yakin anda berpendapat tersendiri..

Penutup

Teguhlah bersahabat

Akhir kata, jalinkanlah persahabatan hanya kerana-Nya yang satu. Jagalah dan peganglah sahabat anda dengan benar-banar. Selitkanlah dia dalam doamu. Dan saya juga mahu bersahabat dengan anda semua..! Andai saya terjatuh dan tersungkur, andalah yang bergelar sahabat akan menarik dan berpaut.

Wallahu a'lam..

No comments: