PENGUMUMAN

HARAP MAAF.. LAMAN INI SEDANG DIUBAISUAI..

Sunday, June 12, 2011

Satu dua macam-macam dan saya


Bismillahirahmannirrahim..

Alhamdulillah, still lagi Dia Allah beri nikmat kepadaku. Firstly, saya suka mengajak untuk kita sama-sama perbaiki mind set kita agar tak terkeluar dari landasannya yang betul - apa tujuan hidup di muka bumi? Ya, tidak asing dan tidak bukan lagi hanya untuk berubudiyah kepada Allah. Semua telah diketahui umum seperti yang termaktub dalam kitab mulia Al-Quran,

"Tidak Aku(Allah) jadikan Jin dan Manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku"
-Surah Adz-Dzariyat, 56-

Ingat! Ayat ini bukanlah untuk seseorang yang istimewa dan terkenal saja ya seperti ustaz, guru, daie, pengetua atau apa-apa orang yang berjawatan besar. Tetapi untuk semua makhluk yang bernama Jin dan Manusia. Jadi, inilah landasan kita. Yang faham terus hadamkan dalam kehidupan, yang kurang sama-sama tingkatkan dan yang belum jadi tugas untuk kita mengajak ke landasan Ilahi.

Satu dua macam-macam yang saya dapat


Hari ini, 12 Jun 2011 - sudah seminggu berada di negeri orang. Berada di Kampus Gong Badak itulah saya. Jadi, post kali ini saya nak coret tentang macam-macam dan saya. Apa tu? Kurang faham? Tak faham? Mm..saya pun susah juga untuk memahami dan memahami orang lain. Kejap ya.

1. Macam-macam persediaan untuk ku siapkan di alam kampus.

Tarbiyah Dzatiyah penting bagi diri

Bagi insan yang masih lagi menuntut ilmu dan dalam perjalanan persiapkan diri untuk menuju negeri yang abadi. Sebelum sampai ke sana, perlu untuk kita persiapkan diri di negeri yang sementara ini - dunia.

Jadi, di alam kampus ini antara tempat yang banyak pada persiapan dan persediaan. Preparation yg first ialah perlengkapan hati, jiwa, fizikal, mental dan rohani. Mudah kata, pertamanya perlu pada tarbiyah dzatiyah (didikan diri dalam memantapkan diri sendiri). Tidak ada tarbiyah dzatiyah sukar untuk tempuh halangan dan cabaran yang menimpa. Perlu untuk saya sedia proses itu. InsyaAllah, selepas adanya persediaan yang utama itu, tersusunlah dengan persediaan yang seterusnya.


2. Macam-macam cabaran yang mendatang.

Perlu ditempuh dengan berstrategi

Perlu ada preparation sudah tentu adanya cabaran dan ujian. Kalau tidak ada, tidak perlulah persediaan kan. Jadi, antara cabaran keberadaan saya di sini yang perlu ditempuh ialah:

-bergaul dengan rakan baru yang datang dari berbagai negeri.
-mengharungi suasana IPT yang berbeza jauh dengan suasana sekolah.
-mencari rakan yang boleh dijadikan sahabat.
-merentasi dunia IPT di sini tanpa sahabat sesekolah.
-dan macam-macam lagi lah..

Yang terpenting ialah dapatkan redho Allah dan berkat ilmu dan ibu ayah.

Akhir kata

Berpesan pada diri saya agar terus tabah mengaharungi segala macam-macam itu berlandaskan ajaran Islam yang benar.

(sebenar nak peringatka diri yang sering terlupa ini..)

Wallahu a'lam..

No comments: